Wat ik zeker weet

Wat ik zeker weet.

Wat ik zeker weet, dat zei ze en toen ging ze zingen. Met haar mooie stem, en het combo als orkest. Met mensen die klapten en zo kreeg ze keer op keer applaus. Ze zong alles wat ze zeker wist. Maar wat al die mensen niet weten is dat ze weggaat. Straks rijdt ze weg. In haar auto, met haar sigaret. Terwijl niemand weet dat ze rookt. Noem het een verborgen leven.

De moeder die soms zelfs de naam van haar kind bijna kwijt is. Omdat er zo veel mensen, zo veel namen, te onthouden zijn. Een druk leven ja. Carriere, typisch iemand die alles zeker weet. Drie maanden later is ze gescheiden. Vannacht vliegen de vloeken door de kamer waar liefde heerste. Maar wat ze zeker weet zingt ze vanavond voor publiek.

Ik wist alles zeker. Hield koers, maar ondertussen waren de poten van mijn stoel al doorgezaagd. Nooit gaan zitten dus! Als je om wil donderen moet je rusten. Het is beter voort te razen, dingen doen en verder gaan. Verre reizen, zware banen. De verwarming een tandje lager omdat werken warm maakt. Houtjes hakken voor de kachel die je volgend jaar gaat kopen. Boeken verzamelen met wijsheid die je binnenkort wilt gaan vergaren.

Daarom zingt ze de dingen die ze zeker weet. Bekende klassiekers geven al die liedjes nog enige steun. En terwijl ze daar staat te zingen werkt zij zichzelf richting burn out. Zou ze dan niet liever een hele dag met haar kind in het park, bos of gewoon naar de dierentuin. Koffie bij oma of in slaap vallen in het grote bed met die kleine dicht bij jou. Ja, alles wat ze zeker weet zingt ze. Over de rest twijfelt ze. Daarom komt er een nieuwe lief. Eentje met mooiere borsten, een strakkere kont en recepten van zo veel dingen die ze nog nooit heeft gegeten.

Lesbische mensen maken er maar een potje van. Ik wijs graag en gretig naar een willekeurige groep. Het is immers wat ik zeker weet. Bij donkere mensen is het een rommeltje. Bij oude mensen thuis is het veel te warm. Bij vrijgezellen vind je blikken bier onder de bank. En die twee, die raren, dat zijn sadomasochisten. Die slaan elkaar naar een hoogtepunt zonder klaar te komen. Daar begrijp ik niets van. Ook niet van de verliefde blik als zij hem aankijkt.

Als ik het zeker wist. Ja, lach maar, dan zou ik er over zingen. Op een podium zonder publiek. Ja, één vrouw. Die daar dan een beetje in het midden zit. De beste plek in het theater. Een theater is een bioscoop zonder projector. Bij een theater is er alleen een podium. Een podium en publiek, laten we die laatste vooral niet vergeten. Ondertussen zingt het meisje door. Meisje allang niet meer, gevierde artiest. Groot talent, prachtige vrouw met gulle glimlach die te serieuze liedjes zingt. Ik zou van haar moeten houden, maar ja lesbische mensen he. Juist daarom! Onbereikbaar is heerlijk veilig.

Zou je het durven? Voor iemand staan en zeggen dat je van haar houdt. Of hem, het kan natuurlijk ook een man zijn. Dan heb je pas lef. Gewoon zeggen dat je het zeker weet. Terwijl de stad overstroomt met jong talent dat zo een plaats in kan nemen. Van jou of van die ander. Daarom zingt ze over de dingen die ze zeker weet. Even een moment veilig. Zonder kritiek, zonder de fles tomaten ketchup die door de lucht vliegt, zonder de ijzige stilte die een vooraankondiging is van een nieuw gevecht.

Als de buren het maar niet horen! Want die moeten naar theater, applaudisseren en zo veel meer. Omdat het hoort. En diep in de nacht rollen ze tegen elkaar en fluisteren iets over houden van. Dan komt het stuk waarover ik niet wil schrijven. Meestal is het één van de twee die strand en in een diepe slaap valt. Maar voorlopig klappen we. Knikken bij de woorden en draaien een cd via spotify. Het is als Herman van Veen die zingt over een veel te dure flat omringd met rozengeur en manenschijn, rozenschijn. Maar je hebt vast in één of andere documentaire weleens gezien waar hij woont. Nou dan begrijp je wel waar ik over schrijf!

We worden graag bedot en zelfs in de liefde spelen we het spel van ons dagelijks ritme door. We geven complimenten, draaien om de hete brei heen en als het puntje bij paaltje komt! Doe dan je je beste act en speelt een diepe slaap. Leef jij zo? Durf jij toe te geven dat je eigenlijk liegt? Alles klopt en jij het eigenlijk niet zeker weet? Steek je dan je vinger op en laat je alles omdonderen?

Of… deel je alleen je twijfels. Zucht je wat vaker en laat je dan de ander… Omdat je het zo gewend bent dat je poten al doorgezaagd zijn. Dat de zucht er al is voor je een suggestie kan doen voor het weekend. Leun je wat achterover en herhaal je weer dat je het niet weet. De seks goed is en het eten, de kleur van de muurverf veel beter dekt dan verwacht. Stimuleer je, ben je lief en zeg je terloops dat je het niet zeker weet?

Sta je gewoon morgenavond op het podium. Vertel je het verhaal over de liefde, je grootste zekerheid. Sta je dan met je grote grijns en je armen wijd als je het laatste applaus ontvangt. Een staande ovatie van mensen die zeker weten dat ze het niet zeker weten. Maar de schijterds geloven liever in een veel te dure flat, dan een bungalow die niet eens kan tippen aan wat je tijdens je voorjaars- of najaarsvakantie bij Landal of Center Parcs vind.

Noem je het een fijne avond als je samen naar buiten loopt? Ik zou je mijn stapel Acda en de Munnik cd’s moeten lenen. Die weten ook alles zeker maar zingen wel over de ellende. Zij niet. Ik herhaal haar. Omdat het fijn is te dromen van een liefde. Omdat de wroeging, het verdriet en de grote kille eenzaamheid ook iets heeft dat lekker is. Sadomasochist? Zou ze daarom zo naar mij hebben gekeken? Ik weet het niet. Ik weet natuurlijk alles zeker. En draaf wat door in werk en dingen die ik moet regelen.

Er moet zo veel. Ik heb nauwelijks tijd voor de liefde. Een gesprek kan, even met de telefoon of nee, toch liever een whatsapp. Het enige wat er moet gebeuren. Het enige wat ik hoef te doen is een besluit nemen. Maar gut, draaikonterij voorkomt dat je fouten maakt. Het is uitstellen. Behalve als ik cabaretier was. Dan zong ik een hele avond over de dingen die ik zeker weet. Om thuis het contrast te beleven. Dat levert vast een goede cd op. In liefde leven is simpelweg accepteren dat je het niet alleen kunt en samen beter is. Maar vind maar eens iemand die daarover zou willen zingen.

Dus draai ik nog een keer een rondje mee met spotify. Knik bij de liedjes en vertel in gedachten dat ik het moeilijk vind. De eenvoud, tevreden zijn met tevredenheid. Dat is de kunst. Het is gewoon een vaardigheid. Ik wil het niet leren, het is gewoon een kwestie van doen. Net als stoppen met roken, op tijd gaan slapen en eindelijk gezonder eten. Goed, beter, best, uitmuntend. Nu ik haar zo hoor zingen herken ik opeens dat zij mijn ultieme droom is. De vrouw waarmee ik morgenochtend het liefste een beschuitje eet. Het is alleen jammer dat ik zo veel meer van haar weet…

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat ik zeker weet

  1. bieke zegt:

    Een nadenkertje voor iedereen.
    Met deze tekst sla je velen van hun sokkel af.
    Leg je de kern bloot.
    Het schijnleven dat opgevoerd wordt tegen het werkelijke bestaan. Het verlangen naar de spontane eerlijkheid met zijn angsten maar met een warmte die alles verwarmd.

Geef een reactie

