Du, waar ga jij naar toe?

Ik wilde heel lang naar jou.
Wandelen, praten, voorzichtig opkijken. Met een blos op de wangen, een hart dat één keer sneller slaat of druk pratend tijdens de koffie mijzelf overstemmen. Ik weet nu al dat ik stil zal zijn. Ik zal je vragen en luisteren naar je antwoord. Nog even niet weten of ik alle banden die mij beperken wil doorsnijden en mijn leven offeren aan jou of dat ik zou voorstellen om vaker samen te discussiëren, te schrijven, te praten.

Ik dacht vandaag aan de paddentrek.
Een stoet van onooglijke wezentjes. Kleine en grote. Allen met een grote mond want ze wilde gehoord worden. Willen gehoord worden. En tijdens de paddentrek bezoeken veel padden bepaalde plekjes om verontwaardigd daar een poepje achter te laten. Er ligt ondertussen een hele berg. Andere padden kruipen omhoog tegen de hoge berg en brullen daar in de donkere nacht over hoe mooi de dag toch is en wat een pracht er is geschreven. Uiteindelijk trekt alles weg en blijft de herinnering.

Ik heb wordpress geprobeerd.
Even keek ik er. Maar de moed om te bloggen ben ik even kwijt. Heel vaak schreef ik toch voor jou, de vkblog lezer. Heel vaak voelde het ook als het inlossen van een schuld, de contributie aan de gemeenschap. Dat gratis lezen natuurlijk kan, maar niet mag. Ook omdat ik bij wilde dragen. Bij dragen aan de VKBlog, als vrijplaats van mooie teksten, persoonlijke bijdragen, kleine en grote wondertjes. Om daarna toch ook weer te vertrekken en lang weg te blijven. Groepjes hebben iets verstikkends en ik voel aversie tegen hen die door de groep als mooi en allerbest worden gekroond. Mijn eigen mening is nog steeds diegene die het juiste bepaald.

Ik twijfel.
Bij de vele twijfels die mijn leven deze maanden overstromen past deze ook nog wel. VKblog was een zekerheid. Ik liep de deur uit, stapte soms op de fiets, heel vaak genoot ik van de wandeling. Hier de dijk over, dan via het veld en als je bij de rivier was dan zag je de stadsmuren al. De grote toren waarin de boosaardige hoofdredacteur was genesteld maar daarom heen de meest prachtige huisjes. Divers, meestal toch wat krakkemikkig, maar ieder deurtje stond voor je open en ik ieder huisje werden prachtige verhalen geteld. In mijn periode van twijfel had ik graag die veilige zekerheid behouden. Maar dat is niet aan mij, dat is aan anderen. Daarmee twijfel ik ook aan de kracht van het individu. Alleen samen kan je overleven.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2011-02 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Du, waar ga jij naar toe?

  1. G.H. Duval zegt:

    Vandaag vroeg Fleur http://www.vkblog.nl/blog/6212/ waar ik naar toe ga.
    Ik schreef een antwoord en maakte een copy paste naar hier zoals ik vaker onze gesprekken gebruikte als input voor een nieuw tekstje.
    Op dit moment is het koud. Bevroren, stijf van angst. Even niet meer weten. Ik zie mensen doorbloggen alsof er niets aan de hand is. Kapiteins op een schip terwijl wij echt weten dat wij tenonder gaan. Ja ja, ik zie ook de zakelijken. De mensen die braaf aandacht blijven vragen via vkblog en hun nieuwe stek al noemen. Uiteindelijk gaat het om de aantallen. Grote aantallen maken reacties en reacties maken trouwe lezers. Zo werkte dat bij vkblog. En ik wil niet weten of dat elders ook zo werkt.
    Ik wil niet weg. Of beter gezegd: ik wil jullie niet kwijtraken. Maar wat moet dat moet.Vandaag maar eens serieus op zoek naar een plek om te blijven bloggen. Of morgen, misschien overmorgen… Ik zie wel.

  2. dag_bloem zegt:

    OBA is een uitstekende "ontmoetingsplek". De keuze voor een "blogprovider" (WordPress, Blogger, etc.) is wat minder belangrijk.

  3. G.H. Duval zegt:

    dag_bloem, je tekst leest gehaast. Alsof ik meegesleurd moet worden.

  4. dag_bloem zegt:

    Duval, als je de wereld wat te vertellen hebt, dan is het inderdaad van belang om je zaakjes op orde te hebben. Maar als een blog een middel is om tegen jezelf te praten, dan heb je alle tijd van je leven. Ik beoordeel dat niet, dat moet je zelf doen.

  5. Fleur zegt:

    Waarom besloot je mij uit te gaan schelden,Du?

  6. G.H. Duval zegt:

    @dag_bloem lees mijn bijdrage nog eens. Ik noem de VKBlog een gemeenschap, en schrijf over bijdragen. Ik zie als ik de link van jouw naam volg geen bijdrage aan de vkblog gemeenschap. Dus zullen we het hierbij laten?
    @Fleur: Ja, maar goed. Tja, je weet toch hoe dat gaat. Een beetje youtube, wat google, een plaatje hier en daar. Nu ja, tja. Wat moet ik zeggen? Dag bloem, hallo voorjaar?

  7. maria-dolores zegt:

    in feite bestond die gemeenschap vooral in onze fantasie
    ik bedoel: wie echt kwam lezen, dat wist je vantevoren nooit…

  8. G.H. Duval zegt:

    Je weet in een kroeg ook niet wie er komt. Ik had pas een mooi gesprek in de bibliotheek, maar of die dame er volgende week weer is?
    Ik lees je graag maria-dolores, nam iedere week een rondje langs mijn favorieten. Moet er dan altijd een reactie? Soms wel… als het lang stil bleef. De sfeer hier was aangenaam en het voelde voor mij als samen. Nee, dit was geen droom, geen fantasie. Ik heb hier echt genoten!

  9. maria-dolores zegt:

    Ja, maar dat kun je later ergens anders toch ook weer hebben?
    Hier op het VKblog moest je ook je favorieten aanmoedigen en de anderen enigszins ontmoedigen, toch?

  10. Fleur zegt:

    Dolores heeft ut ook goed op een rij,die ziet haar pappenheimers schuiven 3 hoog het raam uit.
    Nou nou nou ieder dag moet tie aan de bak.
    En maar toejuichen en slijmen.
    O boer wat heeft u mooie kippen zonder Kopf!!!

  11. G.H. Duval zegt:

    @maria-dolores: ik zat echt na te denken, maar kon geen voorbeeld vinden wanneer ik iemand moest ontmoedigen. En zo maar opeens 🙂 weet ik het weer.
    @Fleur: graag alleen reacties die samenhangen met mijn weblogbijdrage…

  12. Fleur zegt:

    Doe niet zo Wilderiaans,dat hoeft je bij mij toch ook niet.
    Al die rigide regeltjes?
    Kom je van ut plattelan??
    Hahaha je kan niet tegen waaien langs je onmetelijke ego?
    Tuurlijk snap je waar Dolores op doelt.

  13. Fleur zegt:

    =Ik wil niet weg. Of beter gezegd: ik wil jullie niet kwijtraken. Maar wat moet dat moet-
    Hoe kan je deze tegenstelling verenigen in jezelf,Du?
    Je schrijft het één en doet het andere?
    Is dit gedrag typerend voor jou?

  14. G.H. Duval zegt:

    Je bedoelt ons twee Fleur?
    Jij en ik, dat het einde van het VKBlog ook onze correspondentie stopt? Maar communicatie vraagt zender en ontvanger, het liefste in afwisselende volgorde.
    Je bedoelt mijn teksten op VKBlog?
    De verminderde stroom? Klopt, druk. Druk met werken, zeg maar centjes verdienen. Druk ook met een nieuwe blog. Ik wil alles overslepen van hier naar daar. Hele klus, ik schreef te veel 😉
    Je bedoelt het leven?
    De mens is behoudend, heeft een natuurlijke weerstand tegen verandering. Alleen via een kleine of grote revolutie komt de mens tot verandering. Dat doet vaak even pijn. Het einde van het VKBlog doet pijn. Uiteindelijk zullen er webloggers zijn die er sterker uitkomen. Er zullen er ook besluiten te stoppen…
    Ik blijf Fleur: schrijven, mailen, leven, communiceren met mensen. Mooie, lieve, interessante mensen. Omdat we allemaal toevoegen aan elkaar. Dat zou een levensdoel moeten zijn, het moraal van een natie: positief toevoegen aan elkaar!

  15. Fleur zegt:

    Du,je hebt werkelijk ALLES gedaan wat NIET positief was.
    Ik doel niet op jou als persoon,maar wel op je rollenspel.
    Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
    Toch ben ik bezorgd over jouw manier van doen.
    Volgens mij onderdruk je jezelf.
    Zoals je hier deze woorden neerzet,is niet degeen wie je in aanleg en hoedanigheid bent.
    Ik vind het beter,echter en fijner als ik je zie,
    zoals je werkelijk bent.
    Nu tik je wat letters die woorden aaneenrijgen.
    Maar dat is niet niet de persoon,die ik zolang waarnam.
    Hoop dat je mijn woorden begrijpt.

  16. Gus Bolden zegt:

    Hi Duval. Ik heb het zelf ook een beetje hoor.
    Wat te schrijven….als het blog toch weg gaat.
    Ik heb nog nergens anders echt gekeken.
    ‘het zinkende schip’ gevoel doormaken 🙂
    Maar er gloort geloof ik weer hoop.
    Kijk even bij Aad Verbaast.
    Hm, ik zou een stuk kunnen schrijven over m’n koffieblik.
    Keith Haring opdruk.
    Heb hem al ontzettend lang.
    Misschien is het wel een collectorsitem, hoop poen waard?
    Oorspronkelijk van Lavazza. Een of ander Italiaans koffiemerk.
    He man, keep it up!

  17. G.H. Duval zegt:

    Ik heb inmiddels toch bij wordpress een stekje gereserveerd oa nav het goede werk van Aad Verbaast.
    Mijn webloggen is niet afhankelijk van VKBlog (sorry VK-jongens), schrijven moet. Dat bewijs ligt er in een enorme stapel weblogjes hier. Ik ben ook enorm trots om bij de ‘Parels van het blog’ te mogen staan.
    Volgens mij ben jij ook niet iemand die zich laat stoppen door dit soort autoritaire beslissingen 😉

Geef een reactie

