Nachtzicht

Nachtzicht

Zij lachte terwijl ik opkeek. Niet die minzame lach, maar de bulder klonk door de kamer. Ik was bijna klaar. Had de verhoging bekleed met zwart leer. Nog één hoekje, een nageltje, het ritme van de hamer die het ding erin zou drijven. Ze was te vroeg, veel te vroeg. Nog niet af, nog niet gecontroleerd, nog niet zeker weten dat het goed was. Goed genoeg was…

Nu was zij hier. Door de deur gekomen, binnengeslopen. Mijn plan verward, alles door elkaar, ik keek op, stamelde, maar de bulderende lach was al daar. Ik wist geen houding meer te vinden. Half geknield raakte de hamer mijn duim. Stamelde enkele excuses maar keek ook blij en trots. Het was mijn werkstuk voor haar. Een opdracht volbracht. Haar woorden, mijn interpretatie. Het moest goed zijn!

Haar rode lippenstift vloekte bij het paars van haar laars. Ik wist het en toch koos ik voor zwart. Zo veel kleuren hadden gemogen en vast niet zwart. Snel probeerde ik haar slappe lach te stoppen door de kleuren te noemen die ook zouden kunnen. Rood en paars, zelfs zwart. Haar hand veegde tranen van haar wangen. Waren die nagels roze of zwart, was het paars of? Ik wist niets meer zeker.

De totale ontreddering moest op mijn gezicht af te lezen zijn. Ze excuseerde zich, knielde zoals alleen een dame knielt. Zo dichtbij, haar knieën, de benen iets opzij. Voorzichtig raakten haar vingertoppen mijn wang. Hielden mijn hoofd in positie. Alsof ze mij beschermde en zo wilde voorkomen dat ook dit fout zou gaan. Haar lippen drukte een zoen op mijn mond. Stempelde het rood op mijn verbaasde gezicht.

Toen stond ze op en kon het niet meer verbergen. Keek nog één keer naar de fauteuil en lachte haar bulderende lach al weer. Het was niet te stoppen. Het moest, haar lichaam voedde de lach, de tranen, de bewegingen, alles. En ik zat daar. Geknield en opkijkend. Ik realiseerde mij dat ik een kant van haar zag die niet veel mensen zouden zien, maar toch. De gunst kon ik nu niet geheel waarderen.

Uiteindelijk vroeg ze hoe ik op dit idee kwam. De stoel hoefde alleen iets hoger, niet veel, iets. Een stukje onder de poten, maar geen platform. Niet een ombouw die meer weg heeft van de troon in de Ridderzaal dan een luxe fauteuil op een slaapkamer. Terwijl zij sprak brandde de tranen in mijn ogen. Ik voelde hoe ik zo heel erg niet had gedaan wat zij wenste.

Zelfs die zoen kon mijn teleurstelling niet voorkomen. Het enige wat mij nog lukte was diep te buigen. Op handen en knieën zat ik en prevelde ‘voor u majesteit’. Mijn hoofd bonkte op de grond. Even niets, niets hoefde meer. Het liefste wilde ik verdwijnen, weg zijn, niet meer hier, boeten voor mijn onbegrip. Voorzichtig ging zij op mijn rug zitten.

Haar hand steunde tussen mijn schouderbladen. Gleed toen door naar mijn hals, mijn achterhoofd. Vingers grepen zicht vast in mijn haren, ontspande zich weer. Haar duim streelde langzaam mijn hals, heen en weer, heen en weer. Ik ontspande. Even fluisterde zij dat het goed was. Toen begon het weer: de bulderende lach, tranen op haar wangen.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-09. Bookmark de permalink .

Een reactie op Nachtzicht

  1. Fleur zegt:

    Mijn reactie is verdwenen,niet geplaatst…wat zonde van mijn werk.Ik vloek.

Geef een reactie

