Groepen of hoe uw leven ook bedreigd wordt

In welke groep past mijn bericht? Het is op dit moment een vraag die mij behoorlijk bezighoudt. Ik ben er zelfs zo mee bezig dat ik niet aan schrijven toekom. Gelukkig maar, ik ga er altijd vanuit dat stukjes op de Volkskrantblog voortkomen uit een worsteling, lijden en bijna sterven en dan als resultaat een tekst die door enthousiaste mede Volkskrantbloggers van reacties en aanbevelingen wordt voorzien.

Maar wij gaan ten onder, allen! Het klinkt profetisch maar het is zo. Ik kwam van ver, weblog op verschillende plaatsen en niet iedere plek is hetzelfde. Maar groepen, beste mensen, groepen tref je overal. Daar is niets mis mee, groepen zijn soms zelfs erg plezierig en het zorgt dat je snel toegang vindt tot berichten die je interesseren. Ik wil deze zin even niet met ‘maar’ beginnen, slechte beginwoorden tref je bij mij alleen als ik impulsief schrijf.

Dat zou ik niet moeten doen. Lijden, bijna sterven weet u nog? Na lang wikken en wegen een tekst op de Volkskrantblog toestaan. Gewoon omdat het geen enige zin heeft bagger toe te voegen aan het internet. Omdat er geen enkele noodzaak is om mensen die regelmatig bij mij kijken van slechtheid te voorzien. Nee, er mag best wat verwacht worden en orde voorkomt een enorme chaos. Daarom zijn er waarschijnlijk groepen en die groepen die werken niet.

Waarom werkt het groepen idee niet. Simpel: omdat iedereen een groep aan kan maken. Daardoor ontstaat er een wirwar van groepen. Ik was pas op een weblog en dat bericht was ingedeeld bij iets over ‘groen’ omdat het met het milieu te maken had. Waarom is er dan geen groep ‘milieu’? Die is er misschien wel maar dat is niet de essentie van mijn tekstje. Vervolgens komt er de suggestie voor ‘duurzame energie’ lijkt mij gezien de tekst logisch. Daarna volgde er nog een derde suggestie.

Laten wij (hoog geachte lezers en lezerinnen) eens kijken naar de groep ’muziek’. Niet mis mee, maar als het mijn groep is dan wil ik er geen jazzmuziek in, fanfaremuziek is okee, maar een fanfare is geen brassband en ook geen harmonie. Kortom… Verwarring alom. En daarom pleit ik voor structuur. Er moet orde komen, een hoofdstructuur van groepen met daaronder subgroepen die bij een Volkskrantblog beheerder kunnen worden aangevraagd.

Waarom? Omdat ik niet ten onder wil gaan. Waarom? Omdat groepjes heel erg handig zijn. Waarom? Omdat de waaromvraag een belachelijk einde is van deze tekst. Waarom? Omdat we nooit aan een groep ‘diverse’ of ‘algemeen’ moeten beginnen en al helemaal niet aan groepsnamen waarvan we volgende week niet meer weten waarom we het ooit die groep zijn begonnen.

De auteur dezes staat open voor suggesties omtrent de groepskeuze voor dit bericht.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-06 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Groepen of hoe uw leven ook bedreigd wordt

  1. Maria-Dolores zegt:

    ik zou als ik jou was een groep ‘VK-bloggers’ oprichten, zit je altijd
    goed :-). ciao

  2. G.H. Duval zegt:

    .
    Die is zo algemeen…
    .
    Het gaat niet om goed, het gaat om orde.
    .

  3. lidy broersma zegt:

    Tja Duval, om te beginnen is er een verschil tussen een groepsnaam en een verzamelnaam.
    De groep geheimen heeft niet een groepsnaam, maar een verzamelnaam. Ik denk dat het beter is om het woordje groep maar te vervangen voor categorie.
    🙂

  4. coby zegt:

    Dus als ik je goed begrijp, stel je het volgende voor:
    Hoofdstruktuur: bijv. de groep muziek
    Daaronder subgroepen:
    fanfare
    jazz
    brassband enz.
    Hoofdstruktuur: bijv. de groep fotografie
    Daaronder subgroepen:
    natuur
    mensen
    techniek
    enz.
    Hoofdstruktuur: bijv. de groep kunst
    Daaronder de subgroepen:
    schilderen
    beelden
    moderne kunst
    illustraties enz.
    Ik denk op zich dat dat met die groepen zich inderdaad verder moet ontwikkelen. Het staat nu nog niet eens in de kinderschoenen. Het moet zich vormen. Een struktuur kan daar bij nodig en behulpzaam zijn.
    En hoeft de vrijheid niet aan te tasten….
    Hartelijke groet, Coby

  5. G.H. Duval zegt:

    Mijn punt is dat er nu allerlei groepen worden aangemaakt.
    Als het straks een onoverzichtelijke brei is wordt het onmogelijk om dit te ordenen.
    En dan zitten ‘we’ dus met iets wat eigenlijk niet meer functioneert.
    We hebben net een verbouwing achter de rug van dit paleis om te zorgen dat er weer een logische structuur in het achterliggende systeem is ontstaan. Dan moeten we voorzichtig zijn om aan de voorkant niet e.e.a. met graffiti te verfraaien…

  6. coby zegt:

    Ik ben het wel met je eens hoor. Ik heb tot nu toe niet echt willen verdiepen in groepen juist omdat het zo’n warboel is en er in de groepen zelf nauwelijks interactie (mogelijk?) is, maar meer je bijdragen ergens onder brengen/plaatsen. Op zich ook niets mis mee, maar ik heb denk ik toch andere verwachtingen of hoop bij een groep. Ik ben alleen lid geworden ( en dan nog meer per ongeluk) van de bandeloze badeendengroep, omdat deze zichzelf duidelijk als grap in het leven had geroepen en daarbij werd aangekondigd dat deze ook weer zou verdwijnen.

  7. G.H. Duval zegt:

    Groepen zijn heel handig omdat je zo snel gelijksoortige berichten kan vinden.
    Maar zijn de ‘tags’ daar ook niet voor bedoelt?

  8. Victor Onrust zegt:

    Er is door testers en andere insprekers herhaaldelijk op gehamerd dat het idee groepen op zich al niet zo fantastisch was en dat het alleen wat zou kunnen worden als de groepen door de redactie van het weblog aangemaakt en liefst ook gemodereerd zouden worden. Helaas heeft men zich hier niets van aangetrokken.
    Het tagmechanisme had ook zo zijn beperkingen en ook daar zou het niet zo moeten zijn dat iedereen willekeurig tags kan toevoegen.

  9. Rolf van der Marck zegt:

    Waarde Duval, ik ben het met je eens: Ordnung muß sein!
    Jammer dat GJB niet beter naar Victor Onrust heeft geluisterd, maar ja, er zijn altijd beterweters & betweters.

  10. G.H. Duval zegt:

    @Rolf van der Marck: het gaat niet om orde, het gaat niet om dingen beter willen weten.
    Het gaat erom dat de Volkskrantblog een prettige plek is. En als je iets opvalt dan meld je dat. Mij valt iets op, ik hoef niet in een testteam oid, dus schrijf ik een logje. That’s how weblogs work (dat is geen duits, maar engels).

  11. G.H. Duval zegt:

    @Victor Onrust: mooi compromis: tags willekeurig te kiezen, groepenstructuur gemonitord door een beheerder. Straks zijn er twee systemen (tags en groepen) waarbij allebei de chaos het gebruik onmogelijk maakt.

  12. Gus zegt:

    Man, ik snap er dus nog geen mallemoer van.
    Ik zie dat sommigen groepjes oprichten, maar dat geeft me een claustrofobisch gevoel.
    Ik wil nergens bij ingedeeld worden.
    Vrijheid van schrijven en lezen, zoals ik bij jou kan.
    As simple as it is.
    Niet dat ik ergens moet gaan zoeken en….
    Kom op zeg.

  13. G.H. Duval zegt:

    Dat was ook de reden waarom ik hier op het Volkskrantblog zo vrij (en gretig) adem kon halen!
    Je begon op de voorpagina, vond een leuk bericht en las wat verder. Volgde een reactie en vond een weblog die nog leuker was dan de vorige. Al lezend ondekte ik veel meer en merkte dat de tijd niet stilstond.
    Nu wordt het allemaal zo, zoals overal 🙂
    Het geeft niet, ik weet jouw weblog te vinden. Gewoon lekker lezen, soms je verbazen of erg oneens zijn, af en toe instemmend knikken en ergens een reactie achterlaten om te laten weten dat je leest.
    Het is leuk hier, maar al dat moderne…
    Kom op zeg.

  14. Gus zegt:

    Nou ehm.
    Komt er nou eens een keer weer een nieuwe bijdrage of hoe zit het.
    Jij bent ook niet vooruit te branden.
    Sjees.

  15. G.H. Duval zegt:

    .
    Ha ha ha ha
    .
    Ik dacht… zal die volkskrantblogjongens eens even een poepie laten ruiken en met een stilteactie mijn bovenstaande betoog duidelijk maken!
    .
    Maar je hebt gelijk… wij zijn hier slechts om bijdragen te leveren.
    .
    Ik zal binnenkort weer wat schrijven. Nog een verzoek voor een onderwerp?
    .

  16. Gus zegt:

    Ja jezusmina, gaat dit nog lang duren.
    Duval, ik ben bezig m’n hele Favorietenlijst aan het bekijken, want ik kom overal te weinig, dus ik dacht het moet er nu van komen.
    Daar gaat best wel tijd in zitten, ben al vanaf 8 uur bezig en nog lang niet klaar.
    Maar een onderwerp, ik vind dat je wel verdomd goed schrijft over man/vrouw dingen.
    Bij mij is het veelal muziek, het gedoe er om heen. Een optreden en zo beschrijven.
    En ja natuurlijk soms religie in de maling nemen.
    Dan reageren er opeens "erg" weinig mensen, maar ja okay als ik sommigen een triotje laat maken, niet iedereen kan daar geloof ik tegen hahahaha.
    Je hebt een paar keer verdomd goed over verliefdheid geschreven.
    Dus misschien?
    Hartelijke groet
    Gus

  17. G.H. Duval zegt:

    Ha ha ha Gus…
    Tja, ik ben een beetje stil he. Sorry 🙂
    Man/vrouw dingen, glimlach… Ik zou bijna vragen "wat bedoel je daarmee" 😉
    Ik zal eens nadenken Gus, misschien komen er mooie gedachten.

  18. Gus zegt:

    Nou, ik bedoelde, je schreef indertijd een verhaal over een vrouw waar je je van af vroeg "hoe zou ze er uit zien". Dat vond ik echt een goed verhaal.

Geef een reactie

