Het uitvliegen der vogels

Nog niet zo heel lang geleden zag ik met verbazing hoe onze nieuwe hanging basket geplunderd werd door vogels. Niet de bloemen of de beestjes die er vast ook zouden wonen. Nee, het was de rand die uit een vezelachtig materiaal bestaat en blijkbaar prima gebruikt kan worden om een nest mee te bouwen. Wij mensen hebben het weleens over kunst en vliegwerk en ik zag dat kunstige vliegwerk vol bewondering voor me.

De luie stoel gericht naar de tuin. De vogels die met een onstuitbare werklust blijven komen en ik… Ik die af en toe de bezem ter hand nam om het straatje vrij te maken van afgevallen lading nestbouwsel. Nu is er rust op één merel na. Die merel komt in onze tuin fourageren. Ik wist niet dat er zoveel wormen waren maar toen ik eindelijk weer eens in de aarde wroette kwam ik er toch heel veel tegen. Ik wist dat de merel zou blijven, tenzij de kat.

Katers en poezen zijn overal. Vrijgesteld van belastingen zijn ze voor sommigen een goed alternatief voor een hond. Ik heb weleens begrepen dat er een tweedeling is tussen honden en katten liefhebbers. Mij maakt het niet uit, wij hebben nog geen goudvis. Al moet ik voor de eerlijkheid wel bekennen dat er ooit een hond in ons huis woonde. Die tijd is voorbij. Niet uitgevlogen in de zin dat hij zijn eigen weg koos, maar gewoon een leven uitgeleefd.

Het verschil tussen mensen en dieren is dat zij naast een stukje meer intelligentie een relatief langer leven hebben. Er is gewoon meer mogelijk voor mensen. Je kan een keertje een relatie beginnen en als je zin hebt doe je dat gewoon nog een keer. Duurzaam zeg maar met een kindje erbij en wat nestslepen. Inclusief voldoende tijd voor intense ruzies en heerlijke vakanties.  Neem dan de merel, die heeft geen tijd. Als ik hem zie dan is hij druk met zijn eten en heeft nauwelijks tijd voor een praatje.

Daarom praten merels niet en fluiten ze wel. Je vraag je weleens af wat de functie is van dingen. Pas als het later op de avond is na een warme dag. De merel de nok van het dak op kruipt en zijn lied fluit dan begrijp ik wat het nut is van de dingen. De merel brengt je met zijn lied terug tot de essentie van dingen. Daarna gaat hij slapen en wordt misschien wel onaangenaam verrast door een poes of een kater. Waarschijnlijk is dat toch leven zoals het leven bedoeld is.

Jager en prooi, prooi en jager. Het zijn rare weken als je het leven zo bekijkt. We zoeken immers allemaal de merels op. Krachtige mooie mensen waarvan wij denken dat zij het leven op een goede manier naar hun hand zetten. Mensen als merels die na het mestslepen zich weer concentreren op het veroveren van wormen. Mensen die zingen en je zo vertellen hoe wij allen het leven zien. Het is zoals het is. Maar u begreep dat ik pas van mijn stoel viel.

Jan en Yolante, prima stel toch. Jong, levenslustig, vol ambitie en waarschijnlijk al genoeg geld op verschillende spaarrekeningen om fluitend door het leven te gaan. Volgens de berichten ging zij vreemd. Daar is niets vreemds aan, het betekend alleen dat je je liefde even op iemand anders richt dan die ene die je nestje volgesleept heeft. Ik vind het jammer, want ik dacht… Nou ja, ik vond die twee… Dit is alsof ik bij de kapper zit, maar als er twee samen zouden blijven dan waren zij het.

De dreun kwam harder aan toen deze week het volgende koppel bekend maakte dat er een einde was. Adam en Patricia, je kan zeggen wat je wilt maar Adam heeft het gedaan. Tenminste, volgens de bladen. Ik trek mij er niets van aan. Het zijn mijn buren niet, ik luister nooit meer naar hun stem. Maar het was tussen hen zo zoals vogels leven. Beetje eten, beetje fluiten, beetje nestslepen. En dan is het op. Eeuwig zonde, maar we hebben zo een lang leven.

Vanochtend werd ik wakker en het gekwetter was gestopt. Het nestkastje aan de muur bij mijn slaapkamer brengt het geluid van de natuur heel dichtbij. Ik werd vaak gekwekt met de schreeuw om eten. Het aan en af vliegen van de ouders als een goed lopend productiebedrijf. Geen twijfel, geen teamoverleg, kwaliteitsvergaderingen of een weekje ziek vanwege relatieperikelen. Nee, een vogel veegt zelfs het zweet niet van het aangezicht.

Ik twijfelde even of ik het zou doen. De krant pakken, het internet op om te lezen. Na deze berichten kon het toch niet gekker. Wim Lex weg bij Maxima, Ed gaat verder zonder Willem Bever, dat soort dingen, je moet er niet aan denken. Nog heel even lees ik dat Jan misschien ook al een ander heeft. Ik doe de virtuele krant dicht door internet af te sluiten. Rek mij nog één keer uit en ga dan fluitend aan de slag. Er is genoeg te doen: aan het werk!

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

12 reacties op Het uitvliegen der vogels

  1. lidy zegt:

    Wat een heerlijke overpeinzingen. Een paar zaken waar ik niet over zou peinzen, maar die merel ja die merel daarover wel!
    🙂

  2. G.H. Duval zegt:

    Tja Lidy… Zelfs onze Premier is er druk mee. Blijkbaar veranderen prioriteiten in dit land.
    Maar er zitten wat overpeinzingen in ja en dan ook nog een plaatje van een gierzwaluw die geen nestsleper is…
    Dank voor je reactie!

  3. lidy zegt:

    Het is een prachtige foto. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, dan mijn compliment.

  4. G.H. Duval zegt:

    Nee hoor, ik google al mijn plaatjes bij elkaar 🙂

  5. Dunya zegt:

    Yolanthe heeft een hechtingsprobleem door haar chaotische jeugd.
    Ze kan daar weinig aan doen.
    En Jan is er nooit.
    Een vrouw heeft aandacht nodig.

  6. G.H. Duval zegt:

    De essentie van mijn stukje zit meer bij de merel Dunya… Overigens wist ik niet dat je die mensen van zo dichtbij kent.

  7. Gus zegt:

    Heb jij die foto zelf gemaakt of…
    Eigenlijk interesseert me allemaal geen fluit, wie bij wie weg gaat.
    Wel lullig dat het door zo’n garagecamera aan het licht kwam.
    Bah, gewoon om het door te verkopen aan RTL.
    Mies.Reactie is geredigeerd

  8. G.H. Duval zegt:

    02:54 dat zijn pas tijden 🙂
    De foto heb ik gegoogled. Maar mhhh… vooruit… sneakpreview… ik denk aan een volkskrantblog met foto’s die ik zelf maak/maakte. (Maar ik heb meer plannen)(Overigens zijn dat geen vogels en dan doe’k het onder mijn eigen naam) (Overigens lukt het me niet om onder eigen naam ook maar één goede alinea te schrijven, dus voor de lappen tekst gebruik ik gewoon Duval)

  9. Gus zegt:

    Oh, maar Duval dat doe ik zelf ook niet echt, ik gebruik m’n artist naam, mijn eigen achternaam ‘bekt’ gewoon niet lekker.
    Duval is een prima naam.

  10. G.H. Duval zegt:

    George Henry Duval, Ritmeester te Rotterdam, aangenaam!

  11. Smokey Robbinson zegt:

    George Henry, je schrijft mooi, dat vind ik ervan.

  12. G.H. Duval zegt:

    Dankjewel Smokey R

Geef een reactie

