Blieve loepe

Het zijn rare tijden voor een weblogschrijver. Ik word bedolven onder leuke dingen. De sterren staan gunstig, het geluk is aan mijn kant. Maar als het leuke in een verpletterende hoeveelheid op je afkomt is het minder. Ik herinner zeven magere jaren en zeven vette. Het is onmogelijk al het leuke in mijn kleine voorraadschuur te bergen en vele jaren vers te houden.

Niemand houdt mij voor de gek en ik begrijp heus wel dat veel mensen een aantal zaken voor de kerstdagen afgerond wil hebben. Een week verplichte rust druk mopperend over weer geen sneeuw en de rok van tante Annie uit het jaar nul. Zelf dragen we de kerstdagen weer hetzelfde pak en de dagen na de kerst weer diezelfde slobbertrui. Maar het deert ons niet. Het zijn de laatste dagen van het jaar en laat de rest maar schuiven.

De rest ben ik en de piste-technici die op één of andere manier sneeuw blijven garanderen terwijl de jongsten onder ons al dicteren dat het klimaat veranderd. Ik denk dat ik dit jaar ook maar eens een slobbertrui ga passen en dat idee geeft mij veel plezier. Ik beperk de kerst tot één dag en doe dan wat moet of van mij verwacht wordt. Gelukkig ben ik getrouwd en wachten mij dus twee dagen vol plezier en volop klusjes voor de te korte week tussen kerstkrans en oliebollen.

Gaat het zo snel? Ja, zo snel gaat het. Ik stop het niet, ik ontwijk slechts alles wat op mijn pad komt. Mensen vragen in hun wanhoop soms gekke dingen of bieden je een "offer you can’t refuse". Helaas ben ik voorzien van een ietwat lastig karakter dus met enige regelmaat stel ik mensen teleur. Het beste offer kan immers altijd beter en als men echt serieus zoveel bied dan zit er vast een addertje onder het gras. Maar ik begin nog niet over de zomer. Nu u dit leest zijn we in oktober. De kerst kan net, de zomer past niet.

Leuke dingen overkomen je en geluk dwing je af. Ik zei al dat ik de pech had dat het leuke op een verpletterende manier tot mij kwam. Waren het meteorieten dan sloegen zij kraters. Een mens kan immers niet alles tegelijk. Dan kom jij, als weldenkend en af en toe weblog lezend mens, natuurlijk op het woord "delegeren". Maar ik en die paar mensen die wat regelmatiger meelezen op dit stekje van Duval weten wel beter.

Alles is een keuze. Je kan zelfs het ergste als naar omschrijven. Het allerleukste kan een verschrikking zijn. Als er veel leuks op je pad komt ben je gewoon een positief mens. Die constatering doet mij (al schrijvend) heel erg goed. Toch moet je kiezen. Je moet kiezen omdat niet alles kan. Die keuze is een lastige. Niet omdat kiezen lastig is, natuurlijk is kiezen lastig. Maar juist die keuze is lastig omdat alles leuk is.

Was leuk eigenlijk niet iets van vroeger? De leuke juf, het leuke leven, dat ene leuke meisje en die leuke fiets. Het leuke spelletje en de leuke vakantie. De leuke grapjes van oom Frits die later aardig werden opgeleukt. Werkelijk niets is meer leuk. Een leuk weblogitem krijgt van mij geen aanbeveling. Een weblogitem moet raken, mijn gedachten laten werken. Het mag ook niet te moeilijk zijn, dat ook weer niet.

Niets is moeilijk en wat ik niet begrijp sla ik over. Ik sla over voor later maar weet nu al ‘geen tijd’. Het is geen excuus, het is de praktijk. Er is immers veel leuks en leuk is van vroeger toen er tijd genoeg was. Je met een grasje in de mond op je rug lag. Omhoog keek en figuren in de wolken zag. We zouden nog niet over de zomer schrijven, dat past niet. Maar ik verlang nu al naar een seizoen zonder dwang.

Het is allemaal interessant, soms ook spannend. Sommige dingen gaan mij verder brengen en er zit zelfs iets dat noem ik een uitdaging. Een bonte verzameling van dingen die ik het beste kan omschrijven als ‘leuk’. Maar het moet wel af. Liefst voor de kerst en natuurlijk mag doorwerken tussen kerst en oud&nieuw ook. Er is natuurlijk altijd een mogelijkheid om alles niet te doen. Zo ver ben ik nog lang niet. Eerst maar eens kijken of er een winkel is waar ik een oude slobbertrui kan kopen.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-10. Bookmark de permalink .

8 reacties op Blieve loepe

  1. Fred van der Wal zegt:

    goed om te lezen!

  2. Dunya vindt het meer dan fantastisch en het raakt zegt:

    Fred vindt het goed.
    Hij vindt het niet nodig om je tekst te snappen.
    Bij mij wil hij dat echter wel,wat is een mens toch onderhevig aan momenten van vluchtigheid..
    Hij geeft geen waardeoordeel,maar is content.
    Das mooi van Fred.
    Ik vind het ook goed,maar niet gewoon maar goed.
    Vanmorgen las ik in de krant een ander woord voor fantastisch,maar ik weet niet meer waar.
    Er is prive al teveel de revue gepasseerd.
    Waarom wil ik toch eeuwig weten,wie iemand werkelijk is achter zijn schrijverij?
    Ik zal het trachten af te leren,tevergeefs.Reactie is geredigeerd

  3. Duval zegt:

    Dat is toch één van de leuke dingen van webloglezen. Al lezend ontdek je steeds meer van de persoon die schrijft.
    De een spreekt je aan en je blijft er lezen, soms vol verbazing. Bij de ander stop je halverwege en blader je verder of besluit wat zinvols te gaan doen.
    Ik heb dat ook soms. Als je merkt dat iemand leest en reageert en je zelf dat bij haar (in mijn geval is het eigenlijk altijd haar) weblogje doet. Als blijkt dat dingen gaan verweven. Dan denk ik ook: wie zou het zijn. Hoe voelt ze als ik haar aanraak. Als ze lacht, krult dan haar mondhoek of komt er een schaterlach.
    Heel vaak duik ik dan weer weg achter een alt-F4tje en droom nog even verder terwijl mijn pc al aan het afsluiten is. Niet alles hoeft bekend te worden, niet iedereen hoeft samen te zijn. Het is vaak genoeg als je elkaar heel even kan raken via mooie woorden.
    Wat Fred betreft… Hij zegt dat hij het goed vind om te lezen. Hij zegt niet dat het goed is volgens mij. Het lijkt er meer op alsof hij een aanbeveling maakt naar anderen.
    Als je iets aanbeveeld moet je begrijpen wat er staat. Misschien niet ieder detail maar toch zeker de grote lijnen.
    Ik ga niet oordelen over het begrip van anderen bij mijn tekstjes. Te vaak herlees ik iets en zie nieuwe antwoorden.
    Mijn doel is mooie tekstjes te schrijven die (eventjes) raken. That’s it and that’s that.

  4. Zilver zegt:

    Ik heb het hardop moeten lezen, anders begrepen mijn hersencellen het niet. Mooi en grappig in een.

  5. lidy zegt:

    Ha Duval, wie zegt dat het leven niet vol verrassingen zit. En zelf ben je dan de grootste verrassing, als je aan het uitpakken toekomt :)Reactie is geredigeerd

  6. Duval zegt:

    Hoi Lidy, er hoeft niet veel uitgepakt te worden hoor. Ik zie zo wat het is. Veel is leuk, maar het totaal gewoon te veel.
    Hallo Zilver… Ach, het gaat eigenlijk in essentie gewoon over het tekort aan goed geschoolde arbeidskrachten op de arbeidsmarkt. That’s all. Er zijn al waarschuwingen dat juist dat tekort een dip in de economie op gaat leveren.
    Maar ja… als ik dat geschreven had dan was ik met twee alinea’s klaar geweest. En dat… is niet des Duvals…

  7. tandwielfabriek zegt:

    Mooie beschouwing. Wie weet kan je Mart Smeets of Bill Cosby een keer achtervolgen als ze gaan winkelen. Slobbertrui gegarandeerd.

  8. Duval zegt:

    Ha ha… tja… op de fiets achter Bill Cosby aan through Amsterdam…
    Mijn wil opzoek te gaan naar een winkel die oude slobbertruien verkoopt zegt denk ik genoeg…

Geef een reactie

