Volgzaam

Er is niets zo erg als volgzaam loggen. Zodra je meeleest op volkskrantblog en je eigen stekje opent ben je een volgzame logger. Niets mis mee maar het is erg. Er is namelijk niets zo erg als volgzaam bloggen. Mevrouw X schrijft zo dus jij gaat ook zo schrijven. Niet omdat het goed is maar Mevrouw X scoort veel reacties en is binnen de groep populair.

Volgzaam bloggen is dus niets meer dan een stapje binnen de groep willen doen. Zonder enig vooronderzoek ben je dan al snel een zwartbonte koe tussen de Lakenvelders. De puber tussen senioren zeg maar; de vreemde eend in de bijt. Je weet niet waar je bent, je weet niet of het je bevalt, je bent er en kijkt rond. Angstig natuurlijk want op ieder moment kan één van de populairsten uit de groep op je afstappen en vragen waarom jij en dan nog juist hier.

Ik voelde mij nogal ongemakkelijk en toen zij op mij afstapte schoot er heel snel iets door mijn hoofd over koeien. Dat werd een verhaal over roodbont en zwartbont en haar noemde ik een Lakenvelder. Lakenvelders vind zij stomme koeien en ik leek volgens haar meer op een puber tussen senioren. Daar stond ik dan. Het zweet op de bovenlip en angstig afvragend waarom ik ooit een accountje op volkskrantblog had aangemaakt: ik heb niet eens een abonnement op de krant!

Na even nadenken wist ik weer hoe ik hier was gekomen. Ik was ook razendsnel afgegleden tot iets wat ik niet was, zou willen zijn en eigenlijk ook niet ben. Ik was binnen korte tijd verworden tot een volgzame blogger. Mijn dieptepunt daarin was de rare reiger. Niet dat de reiger op enige manier onderdeel uitmaakt van mijn dieptepunt, integendeel, maar de gedachte dit plaatje speciaal te maken voor de volkskrantblog was een ondergang.

Een ondergang als duiken in ondiep water. Loskomen uit de modder en bovenkomend happend naar adem. Het eendekroos in de haren en niemand die je helpt. Er was een gevoel van walging om juist in zo een stinksloot te springen om mijn dieptepunt enig realisme te geven. In werkelijkheid woelde ik een lange nacht en besloot dat de tekst het een waardige foto maakte. Maar om daarna Kim Wilde te plaatsen met nauwelijks een inhoudelijk tekstje eronder maakte mij bijna tot een reactieblogger.

Een reactieblogger is werkelijk het ergste wat je kan worden. Een reactieblogger is niets meer dan een mevrouw X of meneer Y die kritiek heeft op alles en via haar of zijn kritieken de wereld van het bloggen wil bestieren. Een soort politiekcommentator of een voetbalanalist die de gekste dingen kan zeggen zonder dat ook maar iemand toetst op waarheid of er verantwoording wordt gedragen voor de dingen die hij zegt. Haak hier mijn pootje maar of duw mij omver: ik ken geen enkele vrouw als goed politiek commentator of voetbalanalist.

In de weblogwereld is dat anders. In de weblogwereld wordt er veel door vrouwen gekletst en ik denk (op basis van subjectieve waarneming) dat de meeste weblogjes door vrouwen worden onderhouden. Nu ben ik kritisch, lastig en erg eigenwijs dus lees niet alles. Wat mij niet bevalt lees ik niet, wat niet prettig oogt lees ik ook niet en wat echt nergens over gaat sla ik over. Je begrijpt dat ik dan vanzelf bij weblogs van dames aankom.

Ik zou spontaan verliefd kunnen worden. Geen enkele beperking voelde ik toen mevrouw X voor mij stond en mij aansprak op mijn poging ook iets op volkskrantblog te produceren. Maar hoe zeg je dat? Kus je de hand van de boven alle schrijfsters en schrijvertjes verheven godin der letteren? Nodig je haar uit voor een schrijversduel of vernietig je jezelf, zodat zij je kan vergeten en jij niet als last in haar gedachten voortleeft? Ik ben geen Don Juan en moest dus kiezen voor zij wegliep. Dat weglopen gebeurt bij vrouwen vrij snel. Als het vrouwen niet bevalt, niet goed oogt, als onprettig wordt ervaren of helemaal nergens over gaat dan zijn ze verdwenen. Ik was dus te laat.

Het zou een mooi experiment zijn. Schrijven zonder te lezen. Reacties toestaan maar niet lezen. Doorgaan en je niet laten inspireren door anderen. Wordt je weblog dan anders? Durf je meer of juist veel minder? Hoeveel invloed heeft een kort zinnetje in een reactieveld? Maar wat als je die te korte zin ook nog verkeerd kan begrijpen? Er zitten veel gedachten in mijn hoofd. U begrijpt dat ik wil schrijven. Mijn vakantie duurt te lang. Ik denk te veel en het wil eruit. Ik moet teksten publiceren en ik wil lezen. Maar boven alles: ik wil naar huis!

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

10 reacties op Volgzaam

  1. Doortje zegt:

    je lijkt wel een vrouw! 🙂

  2. Gus Bolden zegt:

    Yake it easy, have some wine en kruip op je knieen achter die en vrouw aan waar je wat voor voelt.
    Gus Bolden

  3. Eline zegt:

    Tjonge, wat mis ik toch veel. Zo had ik je reigerblog helemaal niet gezien. Alsnog gaan kijken en eerlijk gezegd vind ik het een prachtplaatje. Juist omdat ie daar zo onbeholpen staat met O-benen :-)) Maar ook jouw aanleiding om te gaan bloggen, de vrouw die jou daartoe bracht, allemaal gemist. En zit hier nu natuurlijk razend nieuwsgierig te zijn. Niet omdat dat nuttig is, maar omdat, nou ja, gewoon.

  4. easywriter zegt:

    Ik durf haast niet meer te reageren, maar voor wat het waard is: you are so right. Bloggen maakt je tot een volgzame koe die geen melk meer geeft omdat zij dat (gewoon, als moeder) móet, maar omdat ze moet produceren, en dan ook nog eens iets wat lekker in de markt ligt voor een andere soort. Laat je niet uitmelken.

  5. Zilver zegt:

    Als het aan de redactie ligt, moet je over een thema schrijven en bla, dit en bla, bla dat, maar ik doe gewoon mijn eigen ding en ohhhhhhhh, wat kreeg ik een nare reactie nadat ik met een Lego-emmer op mijn hoofd op mijn eigen log verscheen, niemand had toen nog een foto van zichzelf geplaatst of bijna niemand en ik deed het nog wel zo niet flateus, maar ik ben gewoon mijn eigen ding blijven doen ruim 700 blogjes lang en dat bevalt en dan ben ik regelmatig ook een koe, een domme, maar dat had je al gelezen, doegggggggggggggggggggggg.

  6. Duval zegt:

    In welk opzicht lijk ik volgens jou op een vrouw Doortje?

  7. Duval zegt:

    Och Gus… Zucht… Ik en vrouwen.
    Als ik zou kruipen en als een slak een spoortje laten zien dan zijn er zoveel cirkels die andere sporen kruisen…

  8. Duval zegt:

    Eline, ergens anders heb ik een plekje waar ik al een aantal jaren tekstjes neerzet. Een weblog met een thema.
    Er is iemand die daar leest en hier schrijft. Ze tipte me toen ze hier begon. Ik keek met grote ogen: zoveel mensen met mooie stukjes, zoveel mensen die mooie reacties schrijven. Ik schudde het thema van mij af en begon hier te schrijven.
    Je nieuwsgierigheid begrijp ik niet helemaal en gemist is een kwestie van teruglezen…

  9. Duval zegt:

    Precies Easywriter! Dicht bij jezelf/mijzelf blijven. En van daaruit schrijven. Al denk ik niet dat al mijn gedachten hier op Volkskrantblog passen, daar is dan wel weer een ander plekje voor…

  10. Duval zegt:

    Zilvertje… met een lego emmer? Glimlach…
    Toen ik hier kwam las ik ook al die regels. Kreeg bijna het idee dat volkskrantbloggers een soort van lokale correspondenten moesten worden.
    Eigenlijk denk ik dat al deze persoonlijke stukjes straks (in de toekomst) misschien wel een beter beeld geven van ons dagelijks leven (en zorgen) dan een overzicht in de kranten.
    Overigens denk ik niet dat je zo een heel erg domme koe bent…

Geef een reactie

