Ik geef zelden een rondje

 

Ik lag dronken op de hoek van de straat. Vergeten. Zelfs de straatvegers waren om mij heengegaan. Ik was minder dan vuil. Er kwam een hond, er moest een hond gekomen zijn. Mijn broekspijp was nat. Een andere oplossing was er niet. Ik wilde staan maar jouw hand kwam maar niet dichterbij. Volgens mij lachte je en dat maakte mij boos.

Jij maakte mij boos. Waarom mag ik hier niet liggen? Dronken op straat, wat is je probleem man! Vrouw… okee… wat jij wilt. Ik wilde het ook niet. Ik wilde drinken en praten. Nee ik wilde gezelligheid. Maar dat juist een hond tegen mij. Het stinkt. Bier stinkt. Ik vind het niet eens lekker en drink zelden. Vandaag te veel.

Gisteren? Eergisteren. Okee… Wat jij wilt. Ik ben de tijd vergeten. Kijk naar mijn pols. Die verdomde straatvegers! Ik wil een klacht indienen maar ben te laat. Jullie eerst. Ik vocht. Kon de muur niet bereiken om tegen te steunen. De muur niet bereiken om op te gaan staan. De muur, ik ben zoveel vergeten, ben ik echt gaan slaan?

Op tafel ligt een foto en mijn hoofd hoort ernaast. Het is moe en zwaar, vooral zwaar. Ik ben vergeten wie het was. Ik wilde dat ze mij zou helpen. Mijn broek is niet meer nat. Het is een andere. Minder comfort en minder sigaretten, ook mijn telefoontje is weg. Godverdomme. Het vermoeide hoofd kijkt naar een vuist die op tafel slaat. Twee mannen pakken mij op. Ik schreeuw, zij slepen.

De gang, de deur, dicht en ik voel me als een dronken man op straat. Ik schreeuw het. Ze kunnen dit niet met mij doen. Ik heb zelfs een volkskrantblog! Er mompelt een vrouwenstem dat ze mij daar allang zijn vergeten. Blijkbaar is er een vrouw dichtbij. Mijn hoofd wordt zwaar mijn lichaam moe. Ik denk aan het beeld van een hond die over mij. Ik schud en zie het toilet: eerst zelf maar plassen.

Ik sta net en de deur gaat open. Een man in een oranjepak met een bezem. Hij moet vegen en ik moet weg. Een andere cel, een andere deur. Ik zeg dat hij om mij heen kan gaan. De man pakt zijn knuppel. Een zwartgekleurde kunststof stick. Ik wil hem niet raken dus loop gehoorzaam mee. Aan het einde van de gang tref ik de foto. Vier vingers in haar hals. Ze heeft een mooi gezicht.

Te dik om aantrekkelijk te zijn. Ik zeg het haar; dat ze is als een straatveger. Zeker in dat pak, geen maat die past, geen broek die een dame sierlijk staat. Ik hoor haar woorden, het zijn woorden die niet passen bij haar uniform. Ze getuigt geen respect. Ik schreeuw het!. In de boeien dan maar. Blijkbaar ben ik lastig, maar ik drink nooit. Zelden misschien.

Gisterenavond wilde ik gezelligheid. Een drankje, een dame, oude vrienden, een praatje over het weer misschien. Het hoeft niet diepgravend of over veel geld te gaan. Het enige wat ik wilde was een praatje over rijkdom of belanden in de goot. Dus gaf ik een rondje en kreeg er drie terug. Zo gaat dat maar ik kon het betalen. De anderen niet misschien.

Trouw zijn aan een kroeg en iedere avond wachten. Wachten op die man die al jaren wacht op een praatje. Hij geeft een rondje, een ander geeft een rondje terug. Dan gaat hij praten. Over een hond die langskomt als je in de goot ligt. Dat straatvegers om je heengaan. Ze bang zijn misschien. De man vertelt dat hij zelden drinkt en alleen verlegen zit om een praatje. Zat… nu hij mag praten zou hij beter stil zijn.

De man tegenover mij doet een aanbod. Het verhaal is simpel, rechtlijnig en duidelijk. Ik drink veel en altijd te veel. Dit weekend meer dan. Ik wordt de zaak uitgezet en beland op straat. Daar drink ik en dat mag niet. Ik schreeuw en dat mag niet. Ik beledig een politiefunctionaris en dat mag niet. Ik verzet mij tegen mijn arrestatie en dat mag niet. Ik ben in de cel onhandelbaar en dat mag niet. Hij schrijft een boete uit en ik accepteer het. Eindelijk een keer een praatje zonder rondje.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

14 reacties op Ik geef zelden een rondje

  1. Maria-Dolores zegt:

    wil eigenlijk niks zeggen, maar vind het altijd zo verdrietig: drinken als je eigenlijk iets heel anders wilt: praten, vrienden, lachen, begrepen worden, of in ieder geval mensen die naar je luisteren…

  2. Duval zegt:

    … en het komt zo vaak voor. Observeren en schrikken hoeveel, hoe vaak.

  3. easywriter zegt:

    waar was je? Toch niet in de goot?

  4. Duval zegt:

    Klopt easywriter… neu de goot moet je vermijden.
    Je moet altijd oppassen dat je niet gaat schrijven voor de volkskrantblog maar dat je schrijft vanuit jezelf.

  5. k. van vulpen zegt:

    onthouden: nooit drinken,
    maar wel voorkomen dat je
    uitdroogt. en dan nog
    met je maten

  6. Duval zegt:

    "vriendschap is een droom"

  7. Zilver. zegt:

    Ja, dat is zo drinken droogt uit, we moeten gewoon water drinken.
    Lekker water, is het allerbeste! Erg mooi verhaal, ik zie ook steeds de hond voor me, bah!

  8. Duval zegt:

    Maar Zilver… was er echt een hond of…

  9. Eline zegt:

    Of voor elk drankje een glas water. Net als bij koffie… ’t voorkomt een hoop koppijn 🙂
    Mooi geschreven. Wel droevig.

  10. Duval zegt:

    Hoi Eline, ik weet niet of jouw alternatieve ‘kopstoot’ gewaardeerd wordt door het vaste café publiek.
    Zowel alcohol als cafeïne drijft vocht af. Dus een extra glaasje water is bij beiden aan te bevelen.

  11. Gus Bolden zegt:

    Drank,wat heb je veel verpest, toch ben jij die ene hoer gebleven die me in het diepste heeft gelest.
    Take care, man.
    Slik Vit.B complex.
    water zou je kunnen doen, ik geef de voorkeur aan een pilsje en een borrel om 5 uur s’ochtends.
    Om 3 uur? Of 8 uur?
    I tell ya no cock & bull stories.
    Maar neem geen water, eerder een lekkere vruchtensap, alleen daar kan je weer van in coma raken, als je te rigoureus afkickt.
    Dus een stevige Wodka on the side.
    Hou een barcode bij.
    Vandaag 20 borrels plus 8 halve liters bier.
    De volgende dag 12 borrels plus 5 halve.
    Enzovoort. tot je clean bent.
    Wel goed blijven eten.
    Kweet het is moeilijk, maar probeer het.
    In ieder geval iets naar binnen te krijgen, stouw het er maar door met een slok bier.
    Zelf wel eens in een situatie gezeten dat ik 3 dagen niet at.
    En das een NO NO.
    Some girls know what I’m talkin’about.
    I don’t mention their names.
    Vitamine B.
    Slik dat.
    En voor rustig afkicken, hou het bij.
    Gewoon streepjescode.
    Elke dag wat minder en……
    Geen Cold Turky methode, want dat is gevaarlijk.
    Echt gevaarlijk.
    Geloof me.
    En voor het geval, je niet wil afkicken?
    Happy trails.
    Blijf een beetje uit de buurt van de kit, sommige zijn OK, maar andere zijn van die fatsoensrakkers.
    En zullen je wel even op je nummer zetten.
    Klootzakken.
    Ik hoor van je
    Gus Bolden

  12. Duval zegt:

    Uhhh…. sorry Gus maar het is al weer een paar maanden geleden dat ik één biertje heb gedronken.
    Kiezen voor de "ik" vorm is een bepaalde manier van schrijven. De "ik" in dit verhaal hoeft niet per se Duval te zijn. Net zoals de drank slechts een decorstuk kan zijn. Alcohol als verkeerde naam voor heel iets anders.
    Sorry als ik je op het verkeerde been heb gezet.

  13. staco zegt:

    Op het verkeerde been… Dat doe je vaker Duval en dat maakt je blogs voor sommigen verslavend.Bijf zo suggestief bloggen!

  14. Duval zegt:

    Suggestief bloggen? Ik vat het maar op als een compliment…
    Stond er ook ‘verslavend’? Echt? Wow, dan is het een enorm compliment! Dank je staco!

Geef een reactie

