Rare reiger

Gisterenavond zat ik op de fiets met een missie. Het fototoestel om mijn schouder was mijn doel. Niet dat ik de illusie had om mooie foto’s te maken. Nee, ik wilde er gewoon even uit. Rondkijken, knippen en zo je hoofd leegmaken. Achteraf breng je altijd wel een aardig plaatje mee, ik gooi nooit iets weg maar selecteer het nog een keer.

Is het leuk dan maak ik een printje, is het niet leuk dan toch zeker ‘een leer voor de volgende keer’. De toegang tot de plaats waar ik plaatjes wilde maken wordt gevormd door een tunneltje. Door dat tunneltje, naast het voetpad, loopt een klein ondiep watertje. Vraag mij niet hoe mensen dat kunnen verzinnen maar mensen kunnen dat echt verzinnen.

Om de mensen te behoeden voor een plotse val en een hoed vol eendekroos is de doorgang voorzien van een stevig hekwerk. Ik fietste daar, ik fiets daar vaker, passeerde, nee! Nee, ja, ik passeerde een reiger. Een reiger op dat hekwerk in die stomme tunnel met dat rare water, spinnerag everywhere en die ontoepasselijke tekst op de muur (geen graffiti). De reiger keek mij aan en ik remde.

Het fototoestel nog half op de schouder, aanzetten, mikken, beetje scherpstellen en baf! De eerst plaat was geschoten. Gelukkig was er geen flits afgegaan want het toestel stond natuurlijk op automatische mode. Verderop kwam een grote groep fietsers aan. De reiger zat in een soort val. De tunnel invliegen deed hij natuurlijk niet. Mijn camera bleef gericht dus ontsnappen zou een reeks mooie foto’s opleveren. Maar de groep kwam dreigend naderbij.

De reiger keek om, mij aan. Hij wist dat hem door deze mens niets zou overkomen. De groep passeerde. De reiger bleef zitten en ik was blij. Keek verwonderd hoe het dier niet gevlucht was voor deze drukte. Begreep ook niet dat die mensen niet bleven staan. De reiger was op een voetpad afstand op ooghoogte te bestuderen. Maar het was een groep en een groep rijdt altijd achter de voorste aan.

Zo stond ik in gedachte. Er zaten er al een stuk of vijf reigerplaten op. De groep was voorbij, de reiger gevlogen en ik stond daar met een camera wat raar om mijn nek en schouder. Ik keek om, dacht na: reiger gevlogen? Het dier was weg, al in de lucht. Ik had zijn take-off gemist. Zag hem vliegen. Ver weg van fietspaden tussen groen vond het dier een landingsplaats. Dat vond ik beter al had ik graag nog wat opnamen van dichterbij, van onder, betere achtergrond…

Het was een eerste opname van een leuk rondje mooie plaatjes maken. Niet alles is goed natuurlijk. Herstel, ik maak plaatjes en een enkele is redelijk. Het feit dat je makkelijk meer dan honderd beeldjes op een kaartje kan bewaren maakt dat je wel eens overdadig plaatjes schiet. Ik ben geen weggooier dus heet ik verzamelaar. Stapels cd’s met slechte, herstel: redelijke plaatjes. Deze o-benende reiger op een hekwerk om mensen voor de natuur te beschermen wilde ik je niet onthouden.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

17 reacties op Rare reiger

  1. Morgaine zegt:

    ja, een bijzondere foto..

  2. Duval zegt:

    maar dat is jouw snelle reactie ook! dankjewel

  3. Maria-Dolores zegt:

    voorlopig als troostprijs een aanbeveling voor de foto :-).
    eerst effe een stukkie werken, dus ik kan niet lezen…
    p.s. heb de aanbeveling écht gegeven…Reactie is geredigeerd

  4. Duval zegt:

    Zonder aanbeveling geen leven !!!
    Ik heb mijzelf ook maar gelijk two points gegeven 😉

  5. Bart zegt:

    mooi, lijkt wel een ballet-pose! :-))

  6. Galadriel zegt:

    ik vind hem heel bijzonder hoor, eigenwijs ook

  7. zinnen verzetten zegt:

    nou effe naks verkeerd zeggen;
    ik vind ‘m geweldig!
    die foto
    die reiger
    ik moet er erg om lachen

  8. rachel zegt:

    hé, een reiger in plié. leuk.

  9. Ramirezi zegt:

    Inderdaad heel gaaf die kromme pootjes. Ik zal ook weer eens wat meer op mijn benen letten…

  10. Starry Night zegt:

    Wel benieuwd of dit meteen die eerste foto was. Hij is geweldig! Je ziet ze best veel tegenwoordig, reigers, maar ze blijven iets heel bijzonders hebben. Wat deze foto zo goed maakt is dat een reiger altijd iets statigs heeft, en daar staat hij nu met zijn kromme pootjes;-).

  11. Duval zegt:

    Dit was de eerste foto.
    Het was ook heel raar. Mijn eerste gedachte was: ‘ow… een reiger’ omdat je die dieren inderdaad als normaal straatbeeld ziet. Pas daarna realiseerde ik mij dat het een bijzonder plaatje kon zijn.

  12. de Stripman zegt:

    Heel apart ! Van opzij ziet het er waarschijnlijk tamelijk normaal uit…
    Dat zo’n vogel blijft zitten terwijl je (of iemand anders) langs fietst heb ik vaker gezien. Ze schrikken pas op als je stopt…;-)

  13. kees smit zegt:

    Rare o-benen ja, de natuur zit vol verrassingen.

  14. Duval zegt:

    Precies Stripman. Ik stopte ook, had ik nooit moeten doen: was vast een prima visplek.
    Tja Kees… en dan nog de kunst om het te zien. Ramirezi is zo’n typische log waar je die plaatjes ziet waarvan je denkt: "huh? hier in Nederland?"

  15. Pas&Ivy zegt:

    @Duval: Ik zie het Kees ook al zeggen: vreemde O-poten, zeker vroeger teveel paard gereden? 😉
    (Pas

  16. morticia zegt:

    Een reiger te paard!
    :-))

  17. Duval zegt:

    Sommige dieren zijn net mensen…
    (Leerde meneer Disney ons en veranderde daarmee voor altijd ons wereldbeeld)

Geef een reactie

