Wallen en Co

 

Kan jij mij voorstellen op de Wallen? Dat ik daar loop, kijkend, misschien zelfs naar binnen ga. Nee toch? Nee, ik ook niet. Er komen daar zoveel mensen uit ‘de provincie’, je moet zo uitkijken. Nee… Daar kan ik mij mijzelf ook niet voorstellen. Met opstaande kraag, hoofd tussen de schouders. Rondkijkend naar meiden van 35 jaar of ouder die zeggen 25 te zijn. Een vrouw met blote tieten en legging die je lokt. Lokt terwijl je weet dat het spataderen zijn of blauwe plekken van een verkeerde vent.

Seks voor geld. Het zou verboden moeten worden! Maar voor geld doet men alles. En als je dat denkt kijk je om. Ziet een tijgertje in zwartleren jack, pet op en ze wenkt. Je weet dat ze jou een pijnlijk voorstel gaat doen. Het kost ook meer dan anders want ze ziet wie je bent. Dit keer geen provinciaaltje maar een man met een missie, waarschijnlijk één met een weblog. Iemand die moet voor inspiratie. Om weer een half jaar thuis vooruit te kunnen bij moeder de vrouw. Ogen dicht en neuken, denken aan een zwart jack en pet, bloedmooie ogen, prachtig figuur; slank, dat zeker.

Ik kom daar niet. Het is mij te opvallend. Maar ik kan ook niet zonder. Seks of spanning. Kies één van de twee. Misschien is de spanning wel de grootste kick maar je wilt niet naar de Wallen. Ik loop elders. Soms langs ramen, soms rijd ik naar een parkeerplaats. In de stad kijk ik om, denk dat ze er één is. Ik knipoog ook weleens. Kan je je dat voorstellen? Te dikke, uitgezakte man met saai leven. Twee koters aan de hand, drie plastic tassen van de BAS en dan lonken naar een wijf op hakken. Kan jij je dat wel voorstellen? Dat lukt mij nou weer niet.

Nee… Laten we de gekkigheid en geilheid maar over een ander stokje gooien. Er zijn plekken waar je liever niet komt. Stil, vergeten. Criminaliteit op de hoek, in de straat en verdorie… net nog in je zak. Ogen die je niet aankijken maar je wel zien. Anonieme mensen. Noem het een hoerenbuurt of een achterbuurt. Een kansrijke plek voor bijzondere dingen, desnoods wijkvernieuwing. Daar kom ik. Slenter en kijk omhoog. Denk aan de mensen die nog geen honderdjaar geleden al hun spaargeld investeerden in een pand, een winkel of de huur van een etage. Nieuwe bedrijvigheid zoals wij dat van de Vinexwijk kennen.

Dan lonkt er iemand. Geen vrouw met ontbloot bovenlichaam maar een man. Hij lonkt, lokt en praat. Wat ik wil, dat er veel kan. Hij noemt vrouwen en maten. Groot, klein, dik en rond. Van die laatste categorie heeft hij er veel. Ik glimlach op dezelfde momenten als hij dat doet. We begrijpen van elkaar dat we geen zaken gaan doen. Ik vraag lang en blond en dat heeft hij niet. Wist ik, wist ik allang. Hij tipt me een deur om de hoek. Groen en vergeten. Een bar, kroeg, disco of dancing. Het is goed, ik ga naar huis.

Ik verlaat het pad van ongelijke tegels. Groen groeit hier tussen trotoirbanden en sommige auto’s komen al jaren niet van hun plek. Er beweegt een gordijn en ik begrijp bijna in veilig gebied te zijn. Vroeger vertrouwde ik vitragegluurders niet, tegenwoordig wantrouw ik iedere bellende met een mobiele telefoon. Die zijn hier niet. Wat alleen opvalt is een meisje. Een meisje en een man. Pooier en hoer. Het jonge ding de komende uren een slet en hij honderde euro’s rijker. Mijn eerste gedachte is altijd fout. Ik slik ze vaak in en ga steeds langzamer praten.

Vroeger was mijn tweede gedachte altijd heel uniek, tegenwoordig steeds vaker een variatie op een thema. Ze is mooi. Iedere jonge vrouw met lang blond haar en strakke spijkerbroek is mooi. Alleen lacht ze niet. Als hoeren de straat oversteken lachen ze. Zien de mannen, weten dat er afstand blijft. Even uit het rode licht, even kijken alle mannen hoe ze werkelijk zijn. Als Koninginnen die even van de troon gestapt zijn, toreadors buiten de arena. Lustloos maar vol levensvreugde, doorstappend naar de volgende deur waar ze veilig binnenkomt. Die deur sluit en het beeld is gegrift.

Een oudere man, zijn vingers in haar bovenarm. Het lange haar, de trieste blik naar beneden gericht. Een ontvoering of een vader die zijn dochter voor erger behoedt? Vroeger was ik misschien wel sadomasochist, tegenwoordig schrik ik zo snel niet meer. Het kan alles zijn. Nu ze weg is mis ik haar. Twee stappen, aarzeling, drie, een klop op de deur, open, vrij toegang, geen vragen, geen woorden.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

3 reacties op Wallen en Co

  1. Eline zegt:

    Vind t zoiets triest-verdrietigs (en onhygienisch) hebben, dat hoerenlopen…
    Kan me jouw onschuldige oranje glimlachende koppie daar ook niet voorstellen 😉

  2. lidy zegt:

    Je vertelt heel intrigerend en meeslepend. En wat je verder doet met dat onschuldige oranje koppie, tja…. dat opstaande mondhoekje duidt toch op iets meer dan onschuld, denk ik dan, kan ook verlegenheid zijn, nieuwsgierige verlegenheid, anders kon je dit ook niet schrijven, zei zij!…
    Ik had je vanmorgen al aanbevolen 🙂

  3. Duval zegt:

    @Eline: Met dat hoerenlopen is niet zo veel mis. Een beetje beweging doet de mens goed. Dat iemand in zo een positie wordt gebracht dat ‘seks voor geld’ mogelijk is, is onbegrijpelijk en zouden wij als maatschappij moeten verwerpen (en daarmee voorkomen).
    @Lidy: Tja… dat poppetje past misschien wel beter dan ik zelf had bedacht.
    Bedankt voor al jullie aanbevelingen!

Geef een reactie

