3×3

Ik heb MSN. Noem mij maar een modern mens. Ik praat uren met mensen die ik ooit ergens tegenkwam. MSN is een tijdrovend iets. Soms gaat het over niets, is de ander al heel vaak verdwenen en een enkele keer gebeurt er iets met een cam. Een cam is een camera. Veel mensen hebben die, ik niet. Het is één van die vele beperkingen die ik mijzelf opleg. Ik zie er namelijk niet uit en blijf dat tegen iedereen zeggen.

Het is niet sjiek om jezelf onderuit te halen maar het stopt vrij snel de discussie over ‘de cam’. Soms staat iemand mij toch toe te kijken. Ik zie dan een vrouw. Op een bepaalde manier lukt het mij om mannen uit mijn MSN te houden. Een soort zelfreinigend principe. Aan vrouwen heb je meer, die praten langzamer en weten altijd wel een onderwerp te verzinnen. Ik heb ze, om maar even als een marktkoopman te praten, in alle soorten en maten.

Die mij niet bevallen doe ik makkelijk weg. Alles is immers zo weer terug te plaatsen. Ik vermoed zelf ook bij een lange rij dames verdwenen te zijn. Mijn belang is immers erg beperkt. Ik zoek een praatje over een divers onderwerp; ze hoeven voor mij zelfs niet direct, live en rechtstreeks voor de cam. Dat maakt mij wederom een rare man. Zo heb ik iemand in mijn MSN die lijkt erg op mijn tante.

Een tante is altijd de zus van je vader of de zus van je moeder. Tantes zijn dus erg met jou zelf verbonden en op het moment dat je een dochter hebt herken je vroeg of laat iets in haar van één van je tantes. Zo ook bij mij en dat maakt dat ik met die ene dame graag praat. Ze heeft een cam en ik mocht haar bekijken. Zij haalde boontjes af terwijl ik lange zinnen zat te maken. Soms knikte ze of schudde heel hard nee. Een enkele keer kreeg ik haar aan het lachen en ik begreep dat ze de cam erg functioneel gebruikte.

Ik voelde mij een beetje voor gek staan. Had ik ook een cam of zelfs iets met geluid erbij dan hadden wij typeloos kunnen communiceren. Haar gezicht leek zo op dat van mijn tante en dat van mijn dochter dat ik haar wel had willen omarmen. Ze sprak over zorgen en legde daarvoor even haar pannetje met boontjes opzij. Maar stel dat haar stem anders zou zijn. Anders dan in mijn hoofd past bij de mensen die ik op haar projecteer. Het zou mijn illusie verbreken, dus ik liet het. Deed geen moeite om vijftien euro te investeren om haar een blik te gunnen op een lelijkerd. Ondertussen keek ik wel naar haar en maakte mij zorgen.

Ze wilde veel en ook alles tegelijk, alleen kwam er niets uit haar handen. Dat herken ik erg. MSN is namelijk verraderlijk. Je laat jezelf van je beste kant zien. Praat over baan, gezin, werk en inkomen. Daarnaast heb je zoveel hobby’s dat er al twee keer een aardige werkweek is volgepraat en dan opeens zit je ook nog dag en nacht online in MSN. Dat vraagt een verklaring en die geef ik niet. Een keertje onderuit is niet erg maar je moet jezelf niet onderuit blijven halen. Laten we het er op houden dat ik weblogjes heel leuk vind en als ik dan toch online ben open ik gelijk MSN.

Haar problemen zijn van een onmenselijke orde. Daarom past er ook geen oplossing in een MSN venster, zelfs niet tussen een oprechte man en een oprechte vrouw. Je probeert het wel. Vraagt en zegt iets. Kleine tips, een enkel advies en dan opeens krijg je een mailtje over professionele hulpverlening en haal je opgelucht adem. Ik hoor je denken dat ik al te ver ben gegaan. Het is beter probleemkinderen te weren. Zeker als je projectie toepast en zo dingen invult die je eigenlijk nauwelijks weet. Het hellende vlak wordt al snel een met groene zeep ingesmeerde glijbaan.

Ik hield dus afstand en alles was okee. Ze ruimde op en ook haar virtuele wereld werd verwijderd. Grondig leeggehaald en ook in MSN sprong niemand meer op. Tot een paar weken geleden. Ze was er. Niet ‘afwezig’ of ‘bezet’. Ik rook mijn kans en viel binnen. Enkele neutrale zinnen over lang niet gezien en alles goed. Het werd een antwoord over therapie en orde in de chaos. Ze voelde zich goed en alles was aan het verbeteren. Ik glimlachte en nam afscheid. Mijn armen komen ver maar via MSN kan je nog steeds niemand omarmen.

Vandaag was ze er weer. Je leest dan van die toevoegingen. Er is namelijk achter je naam een mogelijkheid wat woorden te plaatsen. Zo heb ik een leuke jonge meid in mijn MSN die er vrolijk achter zet dat ze is blowen. Nu is jong voor mij nog altijd 20+ maar toch. Ik zal haar straks eerst verwijderen. Bij anderen lees je hun favoriete muziek, een boek wat ze aan het lezen zijn of dat er eindelijk gewerkt wordt. Bij mij staat er dat er een weblog is en niemand zegt er iets over (balen! misschien komt deze hint over…).

Mijn grote liefde met de neus van mijn tante en de ogen van mijn dochter is er niet. Ze is afwezig, sterker nog ze is offline. Dat betekend dat je echt weg bent of vanachter een dikke zonnebril mee zit te kijken wie er is en wie niet. Ik lees haar zinnetje. Ze vraagt wie er mee wil. Blijkbaar gaat ze op reis. Ik heb geen idee, het lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Tussen haakjes staat er dat ze boven is. Dat is raar. Er volgt geen knipoog, ook geen uitroepteken. Er is geen man die op zijn werk via MSN zijn vrouw volgt. Dat weet ik zeker, althans ze heeft niet vertelt dat er een man zou zijn.

Ik zou het voor kunnen stellen. De korte zinnetjes in code. Een verlangen aanwakkerend om hem op tijd naar huis te lokken. De aardappels snel op, samen de kinderen op bed leggen en dan… Wilde seks omlijst met het op passionele wijze uitspreken van de codewoorden van die dag. Het verbond tussen man en vrouw hersmeed via MSN. De waanzin van moderne technologie. Helaas… Ik vul het heel anders in. Het is mijn zwarte kijk op de dingen. De drie stippen achter haar zin: ‘ben boven…’ klinken onheilspellend in mijn oren.

Ik moet mij niet te veel gaan binden aan mensen die ik niet ken. Anderen ook niet te vaak leunen op woorden van een onbekende stem. Scheidslijnen vervagen maar samen drinken is nog steeds leuker dan alleen voor een scherm, zelfs als het koffie is. Er gebeuren rare dingen en niet iedereen kan het begrijpen. De reikwijdte is ook zo beperkt. Verder dan woorden kom je niet. Sommigen herken ik zelfs in ons lokale winkelcentrum nog niet of blijven voor altijd mensen zonder gezicht.

Heel dat MSN is waanzin. Het is wachten op het moment dat je direct via volkskrantblog met mensen chat. Laat die moderne tijd nog maar even achterwege. Ik had een gesprek over Sibelius. Ook via MSN. Het ging over ‘Valse Triste’, dat had ik haar ooit gegeven. Wondermooi stukje muziek en ze was het gaan waarderen. Dat deed mij goed. Ik vind ‘Valse Triste’ wat simpel en noem dat eenvoud. Die eenvoud maakt dat nummer juist zo mooi en daag mij niet uit het op enig instrument te spelen want ik kan het niet.

Toen kwam ze bij Brahms. Ik zag haar knippen met de vingers. Het antwoord kwam niet. Ze noemde het ‘iets’, ik had haar ‘iets’ gegeven. Maar Brahms is niet niets. Brahms wandelde en dat bracht hem inspiratie. Brahms was heimelijk verliefd. Brahms was een grote man met baard. Een imposante verschijning. Op basis van drie plaatjes vul ik wel in, letters heb ik immers niet. Ik begrijp veel van zijn leven en herken in zijn muziek de tragiek. Het is de derde van de derde zeg ik.

Het derde deel van de derde symfonie van Brahms, die heb ik je gegeven. Ze zal niet geknikt hebben of geschud. Ze zal het niet weten. Dat ze de naam Brahms kent bij een stukje muziek is voldoende. Dat is niet denigrerend bedoelt. Het is een hartelijk en prima mens, ik praat veel met haar, maar muziek… Muziek kan voor mij zonder woorden. Het duikt op zoals anderen anekdotes uit een roman herhalen. Ik staar naar mijn venster. In MSN duiken mensen op en gaan ook weer onder. De meeste met foto’s en mooie zinnen. Het is een bewijs van hun bestaan.

Ik kijk er naar één. Die beweegt niet. Ik vraag mij af hoe lang haar zin blijft staan. Of ze ooit nog zal komen. Die met die neus, de ogen en de lange haren. In gedachte hoor ik Brahms dwars door Valse Triste. Het is waanzinnig om te horen hoe de trage, imposante Brahms die hele Valse Triste opentrekt en kracht geeft. Bijzonder dat zoiets in een hoofd kan. Ik moet misschien iets minder MSN en wat vaker muziek. En een boek, zodat ik ook een keer citeren kan!

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

22 reacties op 3×3

  1. Maria-Dolores zegt:

    jeetje, da’s allemaal nog véél erger dan het Countdown Café.
    en grappig dat je er zo’n lange bijdrage aan gewijd hebt; dat gaat toch allemaal weer van je MSN-tijd af 🙂

  2. nyx zegt:

    ken de kracht van je geest! 🙂

  3. marsjan zegt:

    af en toe waag ik me eraan…(nu al weken niet). Het grappige is dat ik (mijn beginnersblog was een space) zo iemand ontmoette in Italy) Een toch zeer knappe jongen. Voor ik het wist zat ik smachtend des nachts naar het scherm te staren of ie online was!! Mijn man inmiddels in bed met mp3 speler op zn hoofd, kiddos heerlijk te ronken en the old mama zat naar een fotootje van een italiaans schone man te staren en ondertussen met hem te MSNN! Na wat nachten veel te laat gaan slapen en door schermstaarblindheid toch maar besloten om hem te laten ‘gaan’. Hij staat nog wel in mn lijstje en heel af en toe als ik zie dat ie online is raak ik bijna in de verleiding…. Terplekke krijg ik een aanval van migraine en lasogen. Tja werkelijk genezen!(?) Mijn dochter zei laatst tijdens een familiekringverjaardag…ja mijn moeder MSNtttt met een Italiaan van 26…. Tijd om te stoppen lijkt me! 😉

  4. k. van vulpen zegt:

    goh, zelfs Brahms in chatversie –
    ’t moet niet gekker worden, lijkt me 😉

  5. Duval zegt:

    @k. van vulpen: Brahms in chatversie is inderdaad een bizar randverschijnsel. Voor mij overigens een erg dierbaar stukje.
    Ik heb dit ’s nachts geschreven en teveel van mijzelf prijs gegeven. Dat doet de nacht; ik moet mij over mijn schrijfwijze gaan bezinnen.
    @marsjan: Heerlijk toch die liefde op afstand. Wegdromen bij dat kleine fototje van die heerlijke man.
    Ik heb in mijn msn een aantal zeer interessante mensen. Jong en ook wat ouder dan ikzelf ben. Liefde voor iemand die ik slechts via de kilheid van geschreven letters ken zal ik niet snel voelen. Wel zijn deze mensen mij (allemaal) erg dierbaar. Ik koester ze, luister aandachtig, zucht en ween mee met hun verdriet en veer op als er positief nieuws is.
    Het leuke van msn is dat je op een gemakkelijke manier bij totaal verschillende levens binnen kan kijken. Dat heeft mij soms een fikse discussie opgeleverd maar veel vaker leermomenten en lang nadenken over hoe en wat.
    Zolang je de beperktheid er van inziet is het niet gevaarlijk. Dat kinderen van twaalf of veertien jaar er problemen oplopen kan ik begrijpen. En inderdaad… een gewaarschuwd mens (ze zal na de voorlichting op school opeens meer begrepen hebben?)
    @nyx: glimlach… ik kies liever voor de positie dat ik iets niet ken dan dat ik een stap naar voren doe en luidkeels citeer.
    Gun mij overigens wel het plezier om te glimlachen als het citaat niet geheel correct is…
    @Maria-Dolores: Mijn MSN-tijd is niet heilig. Tijd nemen voor een gesprek is dat wel. Soms doe ik dat via msn (en neem de beperkingen voor lief). Maar je hebt gelijk: samen, face to face is leuker.
    Countdown Café zegt mij niets op een echo na van een popprogramma met Adam Curry.
    Ik dank jullie voor de reacties en de moeite de hele lap tekst te lezen!

  6. Dunja zegt:

    Prachtig!

  7. Ramirezi zegt:

    Ik heb ook MSN. Op mijn laptop. Kan ik de kinderen boven berichten dat ze moeten eten…

  8. Duval zegt:

    @Dunja: dank je
    @Ramirezi: dat past ook helemaal bij jou!

  9. marsjan zegt:

    Daarom wil ik nou ook een laptop!! Das beter dan op de verwarming moeten tikken….;-) Even nog wat jij over die kids vertel op MSN. Ik heb eigenlijk daar geen problemen mee met mijn kids. Zolang er maar openheid is. Geen sneaky toestanden. Tuurlijk klikt mijn dochter weleens een scherm weg als ik plotseling in de buurt kom maar dat hoort erbij en ze heeft alleen maar bekende in haar lijst staan. En mijn zoon…tja das een geval apart…heeft bv een mobiel (meest ouwerwetse die er is) maar volgens mij zit er nog beltegoed op van de prehistorie!! Dus dan begrijp je hoeveel hij op MSN is…. Maar leuk je reactie terug. Herkenbaar hoor. Lieve groet Mjan.

  10. Gus Bolden zegt:

    Ten eerste dank voor je commentaar op mijn weblog.
    En tsja, in the still of the night kan je ver gaan. Dingen die je eventueel niet geschreven zou willen hebben. (De volgende dag)
    En toch tis allemaal heel menselijk.
    Don’t take it so hard.
    Gus Bolden

  11. Duval zegt:

    "Die met die neus, de ogen en de lange haren" is weer gekomen.
    Ik ben gerust. Nog niet gesproken, haar status was ‘afwezig’ of ‘bezet’. Ik hoef haar ook eigenlijk niet per sé te spreken. Ze is er weer.
    @marsjan: glimlach… openheid ja… al zou ik sommige msn-gesprekken toch wel heel erg ‘privé’ willen noemen.
    @http://gusbolden.volkskrantblog.nl: Soms ga ik ver, maar altijd vanuit een zuiver hart. Niet willen schrijven… Ach. Er is op msn nog al eens een groot verschil tussen de signalen die de zender zendt en de ontvanger ontvangt. Typisch msn, daarom kies ik al snel liever voor een kop koffie samen, dan nachtenlang spraakverwarring.
    I will try…Reactie is geredigeerd

  12. Dunja zegt:

    Bedoel je die met die grote hangtieten?

  13. Duval zegt:

    Zo heb ik jou nog nooit bekeken Dunja…
    (gut wat ranzig)

  14. Rut zegt:

    Ik heb ook MSN 🙂

  15. Duval zegt:

    Ha ha… Was het nou Ruth of Rutger.
    Ik schreef al Ik heb in mijn msn een aantal zeer interessante mensen. En eigenlijk vraag ik mij af op welke manier jij voor mij een toevoeging kan zijn op msn.
    Zelf ben ik overigens op dit gebied geen enkele toevoeging. Ik knik voornamelijk instemmend en mompel soms ‘ja ja’…
    (Soms lijken dingen grappig, maar laten we na de humoristische opleving dankzij Dunja het verder serieus houden)

  16. Zilver. zegt:

    Ohhhhhhhh, ik ben nu lekker buiten en loop van wasophangen, naar afwas, van pc, naar mijn Suikerhartjes, ik ga lekker opschieten, want straks gaan we naar het zwembad, dus ik lees en ik heb maar een piepklein stukje gelezen en ik denk aan mijn lijstje, een dierbaar lijstje.
    Drie van mijn kinderen staan er op, de vierde is al zijn levenlang ziek, zal nooit op mijn lijstje kunnen staan, verder, mijn studiegenoot, van jaren her, die er altijd is in geval van nood, die mij mijn sokken uittrekt in het ziekenhuis, mijn broek ophaald als ik niet kan staan.
    Kwam bij me op over het er niet uitzien, het gaat om het hart, om mijn lijstje staan mensen die erg, erg lief zijn en daarom zien ze er wel uit, het zijn diamantjes en daar gaat het om, nou ik hoop dat ik vandaag niet vergeet de rest te lezen.
    Gek he, ik dacht dus dat Duval een vrouw was, zie nu net pas dat je een man bent, raar, dat een naam soms dingen oproept, die anders zijn, het leven is een wonder.

  17. Duval zegt:

    Je naam vertelt nooit helemaal wie je bent
    Je gezicht laat ook niet helemaal zien wie je bent
    Je woorden vertellen nooit helemaal wie je bent
    Maar als het nodig is er zijn. Sokken uittrekt en een broek ophaald. Dan wordt je gewaardeerd, gewoon… omdat je er bent.

  18. Dunja zegt:

    Prachtig!

  19. Starry Night zegt:

    Er is er hier in huis maar 1 die msn’t, en dat is mijn dochter. Als je haar langs ziet komen waarschuw me dan, want ze mag niet met vreemde mannen;-). Vermakelijk verhaal!

  20. Dunja zegt:

    Hoe krijgt ze dan ooit een vent,Star?

  21. SN zegt:

    Ze is net 10, Dunja…. Van mij hoeft ze nog niet zo;-).

Geef een reactie

