Voor de volkskrantbloggers

Zo maar een foto geschoten voor jullie. Het beeld van Zadkine kwam bij verschillende volkskrantbloggers al voorbij. De oorlog, het bombardement en de dingen er omheen werden ook op mijn logje al beschreven.

Op het internet zijn met enig zoeken misschien al honderden foto’s te vinden. Hele goede en de befaamde slechte. Ik stond er. Liep mijn rondje en knipte mijn foto’s en eentje is er voor jullie.

Bron afbeelding: gemaakt door Duval

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

24 reacties op Voor de volkskrantbloggers

  1. Maria-Dolores zegt:

    ik vind hem wel mooi, vooral ook omdat de foto voor mij zo’n beetje tussen ‘komt me bekend voor’ en ‘zomaar een wanhopige figuur’ in zit.

  2. Helena zegt:

    Apart, dat kleine beetje licht..waardoor je de contouren van het beeld toch ziet.

  3. bieke zegt:

    dank.
    "De verwoeste stad" krijgt door deze foto een speciaal perspectief.
    De spots hadden met een rode kleur dat beeld nog meer kunnen opwekken.

  4. Duval zegt:

    Dank voor jullie reacties.
    Ik geloof dat ik weer erg beknopt geschreven heb en zal wat toelichten.
    Gisterennacht is in Rotterdam de brandgrens (tot waar de verwoesting van het bombardement van mei 1940 gekomen is) gemarkeerd met spots die naar boven gericht waren.
    Er zijn een aantal kenmerkende plekken die samenhangen met de verwoesting van Rotterdam: Witte Huis, Willemsbrug, Monument van Zadkine (en vele andere -al dan niet persoonlijke- plekken).
    Het monument van Zadkine "de verwoeste stad" is een figuur zonder hart met de handen wanhopig omhoog geheven.
    Mijn fototje laat het beeld zien met op de achtergrond de spots.

  5. Burro Holanda zegt:

    Mooie foto. Ik ben jaloers op mensen, die zo kunnen fotograferen. En het beeld versterkt inderdaad de emotie.

  6. Starry Night zegt:

    S.c.h.i.t.t.e.r.e.n.d.e foto van Jan Gat!Reactie is geredigeerd

  7. marijke zegt:

    het beeld ken ik, en ook veel foto’s ervan, maar deze is wel heeeeeel erg mooi.

  8. Zwollywood zegt:

    Goed gedaan Duval!…heb je nog meer materiaal van Zadkine?

  9. Duval zegt:

    @Zwollywood: dit beeld van Zadkine heb ik ook weleens overdag gedaan. Heel vroeg op een warme zomerochtend met een strak blauwe lucht.
    @marijke: dankje wel
    @Starry Night: tja… Jan Gat vind ik zo’n erge naam voor zo een beeld waar zoveel drama uit spreekt.
    @Burro Holanda: thanks

  10. Zwollywood zegt:

    Kom op met die foto’s. Het is belangrijk dat het beeld terug is…voor heel NL,

  11. Ramirezi zegt:

    De brandgrens en het beeld, mooi samen gevangen Duval….

  12. viktor loman zegt:

    Mooi met die lasers!
    groet
    rené

  13. Mo zegt:

    Prachtig gemaakt!

  14. man met sombrero zegt:

    Ik kom hem vaak tegen, maar hier zie ik hem opeens in voetbalstadionlichten nadat ie net heeft gescoord!Ik woon trouwens op de grens, maar zo was me hele leven al.

  15. Duval zegt:

    @man met sombrero: Ha ha ha. Hier spreekt een kunstenaar!
    Altijd verder kijken. Mooi, ontzettend mooi! Niet eerbiedig buigen voor een monument, de lichten, ach en wee bij het opkijken die nacht.
    Stukje Rotterdamse nuchterheid misschien? Het beeld is natuurlijk ook een uithangbord voor de Bijenkorf. Met alle respect voor gesponsorde kunst en geadopteerde monumenten.
    De mooiste monumenten vond ik die nacht inderdaad de grens zelf. Het oude aan de ene kant van de straat en het nieuwe aan de andere kant. Ik ben ook van oost naar west gelopen: wat een eind zeg!
    Wat een drama ook…
    Het blijft een sterk monument. Het verlichten en permanent markeren een sterke actie.

  16. Starry Night zegt:

    Wat betreft Jan Gat: ik niet (mijn blog daarover heb je trouwens al gelezen zag ik;-)). Want het beeld is van de Rotterdammers, en dit is de manier waarop Rotterdammers met drama omgaan. Het past bij de stad. Die bijnaam is ooit gegeven door de Rotterdammers die het echt hebben meegemaakt trouwens. Geloof niet dat hij door de nieuwe generatie nog gebruikt wordt. Misschien moet ik dat bij nader inzien dan ook maar niet meer doen… Misschien bedoel je dat, en daar kan ik me wel in vinden.

  17. Duval zegt:

    Rotterdammers… Zet iets op een voetstuk en de rotterdammer haalt het er wel van af.
    Die mentaliteit past bij de stad. Jij (Starry Night) hebt die mensen pas prachtig omschreven. Op één van de vele documentaires zei een mevrouw: "toch wel knap, dat die mensen en hun kinderen zo hard hebben gewerkt om alles weer op te bouwen".
    Dat is het en de reactie van ‘Man met Sombrero’ is dan kenmerkend. De Rotterdammer is een overwinnaar!

  18. tempelman(martien) zegt:

    Mooi, aparte foto. Nog steeds een aangrijpend beeld.

  19. landheha zegt:

    Nu pas gezien, strakke plaat hoor!

  20. galadriel zegt:

    Prachtig duval

  21. lotte zegt:

    wat is jangat als ik vragen mag??

  22. Duval zegt:

    "Jan Gat" is een bijnaam voor het monument gemaakt door Zadkine.

  23. easywriter zegt:

    voor ons? dank je.

  24. Duval zegt:

    Ja, gewoon voor jullie.
    ’s Avonds er zijn, andere berichten over het beeld gelezen op Volkskrantblog. Even klein stukje omlopen, foto maken met de bedoeling deze op Volkskrantblog te plaatsen.
    Geen moeite, graag gedaan.

Geef een reactie

