lezen


Schrijven
Schrijven moet een vorm van geluk zijn.
Dus wil ik de schrijver aanraden veel te schrijven,
Zich niet bang te laten maken
Door de faam van de lezers
Te blijven zoeken naar een eigen vorm van geluk,
Een heel persoonlijke vreugde.
Alleen zo kun je schrijven.

Je kan veel zelf verzinnen. Je kan je inspiratie uit alles halen. Soms lees je iets en raakt het je. Je herleest het en begrijpt dat je het anders las, anders begreep dan opgeschreven. Dat had ik met de onderstaande tekst van Jorge Luis Borges. Ik vond het bij Maria-Dolores en las iets anders. Natuurlijk lees ik zeker dit soort tekstjes twee of drie keer. Plaatste een aanbeveling en een korte reactie. Nu staat het hier. Het staat er zoals geschreven en het staat er zoals gelezen.

Lezen

Lezen moet een vorm van geluk zijn.
Dus wil ik de lezer aanraden veel te lezen,
Zich niet bang te laten maken
Door de faam van de schrijvers
Te blijven zoeken naar een eigen vorm van geluk,
Een heel persoonlijke vreugde.
Alleen zo kun je lezen.

Jorge Luis Borges 

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

7 reacties op lezen

  1. Maria-Dolores zegt:

    hm… dat vind ik wel jammer :-), ik bedoel dat jij me voor geweest bent om de tekst op *schrijven* toe te passen… had er wel even aan zitten denken dat het in feite ook voor schrijven geldt, en een paar dagen geleden ook zélf iets in die richting gezegd (in een reactie op een reactie op mijn blog over die teller)…
    p.s.
    mooi gedaan!Reactie is geredigeerd

  2. Duval zegt:

    "Leven" vond ik ook een mooie invulling.
    Zo zijn er meer woorden die in dit stukje passen.

  3. Maria-Dolores zegt:

    ja, altijd zo te kunnen leven zou ook mooi zijn. het ideale leven…

  4. eva zegt:

    Zelfs in de herhaling is het mooi!
    gr eva

  5. marsjan zegt:

    leven past mooi bij mij….zo ga ik het ‘invullen’. Groet Mjan.

  6. Duval zegt:

    @marsjan: wat vul je dan in voor "schrijvers" bij het volgende deel:
    Zich niet bang te laten maken
    Door de faam van de schrijvers

  7. Starry Night zegt:

    Leuk, deze variant op Maria-Dolores’ vertaling!

Geef een reactie

