Moederdag

Ik ben druk met de voorbereidingen voor moederdag. Nu moet u weten dat mijn moeder er niet is met moederdag. Ze verblijft een weekje in het buitenland, overbrugt daarmee moederdag en haar verjaardag en ik geef haar daarin groot gelijk. Mijn vrouw is mijn moeder niet en mijn schoonmoeder zie ik liever niet. Over dat laatste kan ik mijn stekje op volkskrantblog wel een weekje vullen, maar dat doe ik liever niet. In veel ben ik immers niet anders dan U of de niet bloggende medemens.

Ik ben druk met de voorbereidingen voor moederdag. Wij doen namelijk niet aan moederdag. Moederdag, een zondag ons opgedrongen door de commercie. Iedere moeder zal schamper de schouders ophalen. Een wegwuivend gebaar als er gevraagd wordt of er bloemen moeten worden gehaald. Sla een moeder die dag over en ze is gekwetst. Het is immers moederdag! Een betekenisloze dag waarbij blijkbaar vers gesneden bloemen horen en een klein stukje zelfgemaakte taart. Echte moeders bakken zelf.

Er is hier geknutseld. Natuurlijk hebben de kinderen geknutseld. Er kwam een officiële brief van het opleidingsinstituut waar zij op werkdagen verblijven om één niet doorschijnende plastic tas voor donderdag mee te nemen. Donderdagmiddag zou het meest geschikte moment zijn voor de transfer van het object X. Ik noem het maar object X, iedereen weet ondertussen precies wat X is behalve ik. Het nadeel van man zijn. Als je de kids een keer naar school brengt ben je nieuwsgierig. Doe je het niet dan toon je geen belangstelling. Ik heb mij verscholen achter een ernstige frons en laat X gewoon X zijn. Is er morgen toch nog iemand die verrast wordt.

Zelf vind ik vaderdag net zo zonde als moederdag. Een verplichting erbij terwijl ik liever vrij wil zijn. Los van de last om bij mensen in een kamer te zitten die je niets hebben te vertellen. Je somt op wat er gebeurde. In de auto er naartoe bespreek je samen de periode die overbrugd is. Vertelt de hoogtepunten, spoort kinderen aan ook hun hoogtepunten te vertellen. Het antwoord is niet meer dan een schaapachtige blik, een enorme stilte overschaduwd door de radio. De radio staat te hard en produceert foute muziek. Dat wordt getolereerd want wijzigen van zender op die ene zondag levert een week zoeken naar de favoriete muziek. Er komt standaard één belangwekkende mededeling, die gaat over het weer en herhalen ze minimaal drie keer.

Bij drie gaan we naar huis. Opluchting wederzijds. Zo gaat dat en ik snap het niet. Vasthouden aan wat je altijd deed. De wereld veranderd en je kijkt niet op, niet om. Dat doen we ook met moederdag. Moeders blij met een nietszeggend cadeau. Misschien wel een week gewacht op iets wat nodig was maar verpakt is in speciaal moederdagpapier. Waanzin van de werkelijkheid. Een waanzin waar ik mij steeds meer over verwonder. Ik vraag mij ook af waarom ik dit schrijf. Ik denk dat er ergens iets zit. Het missen van mijn moeder op deze dag. Ze wil pertinent niets. Eigenlijk wel, dat weten we allemaal. Mijn moeder wil de kring. Mensen bij elkaar. Een koekje en koffie en verder niets. Beetje lachen, woordje wisselen, allemaal stil zijn. Ik denk dat ik haar mis. Nu al, een dag voor moederdag.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-05. Bookmark de permalink .

7 reacties op Moederdag

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooie bijdrage… voel me na het lezen ervan net als een kind dat zich af begint te vragen of sinterklaas echt bestaat, of niet, of misschien toch…

  2. bieke zegt:

    mooie omschrijving wat er in de gedachten omgaat bij moeder en kind.
    Laten voelen dat er iets meer is dan al het materialistische gedoe, dat het gaat over kleine dingen die oooh zo belangrijk zijn.
    voor ieder een gulle lach en een warme "thuis"Reactie is geredigeerd

  3. Duval zegt:

    Dankjewel Maria-Dolores. Sinterklaas bestaat overigens echt, hij stond model voor http://www.volkskrantblog.nl/bericht/119201.
    Bieke… met je eerste zin plaats je voor mij het tekstje in een heel ander perspectief.
    Bij mijn ouders is altijd "thuis" komen net zoals het bij mijn grootouders was. De opdracht is om dat gevoel ook voor mijn kinderen te bewaren. Denk niet dat daar een instituut als ‘moederdag’ bij nodig is…Reactie is geredigeerd

  4. Morgaine zegt:

    mooi stukje, aanbevolen:)

  5. Duval zegt:

    Thanks Morgaine…

  6. demio zegt:

    Mooie tegenstrijdige gedachten. Heel herkenbaar

  7. Starry Night zegt:

    Hier een moeder die niks met moederdag heeft of met de instantknutsels die half door fantasieloze juffen in elkaar geflanst zijn en daarna balend afgemaakt door mijn kroost (dat niet van knutselen houdt). Geef mij de spontane kindertekening op een willekeurige andere dag of het roze plastic broche-bloempje dat ik ooit zomaar van mijn dochter kreeg na een middagje winkelen. Van haar eigen spaargeld gekocht toen ik even niet keek.

Geef een reactie

