Verleiding

De vrouw die leid, verleid. Het is de verleiding waarvoor ik gezwicht ben. Is dat zo? Zijn het vrouwelijke charmes die een rad voor ogen draaide? Is het oerinstinct in werking gezet door een subtiele vrouwenhand die juiste knopjes wist te raken? Ik als moeiteloze volger. Gemakkelijker te strikken dan te overreden? Ik weet het niet.

Toch is het raar. De plek die jarenlang de mijne was heb ik opgegeven. Een nieuwe naam gekozen. Een naam die wederom zo sterk samenhangt met een vrouw. Een bescheiden vrouw die nauwgezet leest en zichzelf misschien wel beperkt ziet in haar verlangen. Ik maakte een overstap als vanzelf. Hoorde ik ’s avonds het zacht zingen in de verte? Neen. Deed zij mij een onfatsoenlijk voorstel dat ik onmogelijk kon weigeren? Neen.

Ze laat mij nadenken. Ze lokt, natuurlijk lokt ze. Intelligentie lokt. Ze laat mij nadenken over mijn stap. Nee… geen e-mail met “denk nu aan”. Ook geen verborgen boodschappen. Zelfs geen sms, heeft ze mijn 06? Nee, ik realiseer mij dat ik om ben. Over naar volkskrantblog. Over naar Duval, een nieuwe naam die mij vrij laat schrijven. Dat is raar, de andere paste ook perfect. Misschien wel meer dan perfect. Ik ken Berlioz op delen, net als ik haar op delen ken. Wie kent er een dode componist nu echt volledig?

Zij is een bijzondere vrouw. Leerde mij de kunst van het “serieus roken”. Dat is niet niks voor een niet-roker zoals Duval. It’s an art. Maar wij hebben elkaar ook ontmoet in een gekkenhuis. Enige bepaling hoeft er niet bij. Ons land kent meerdere instituten en welke je ook aanwijst: wij waren er niet. Het was altijd erger. Een verzameling van trieste mensen die elkaar in stand houden. Kan het erger? Ja, het werd pas erg als er dingen werden gezegd die beter konden worden gezwegen.

Dat maakt alles erger. Spreken is immers zilver en wie gaat er nog voor goud? Ik niet, ik ga voor letters. Het vrije woord. Denken en schrijven zonder een rationele onderbreking. Ik doe het, deed het en blijf het doen. Dat levert conflicten. Ik denk soms dingen die ik nooit zou doen. Wie doet dat niet? Mijn probleem is dat ik sneller schrijf dan mijn schaduw. Het toetsenbord voorzien van gesleten toetsen. Poets ik mijzelf op? Welnee, ik sta slechts in de schaduw van een vrouw.

Iedere man staat in de schaduw van een vrouw. Altijd. Het mannelijke ego belet dat. Maar in principe is dat zo. De vrouw als subtiele aangever, de stille kracht achter de man. Welke vrouw past bij jou? Wat wil je aangerijkt hebben en wat vind je zelf? Hoeveel kracht heb je om ergens te komen en welke stap is te ver? Hoe vind je iemand die ook in de toekomst toevoegt? Wanneer is zijn ego zo groot dat het een veilige plaats is om achter te schuilen?

Mooie vragen. Misschien brachten de omstandigheden mij de juiste plek of tijdelijk huis voor vrije gedachten. Sturing of volgen van omstandigheden. Er zijn zoveel vragen waar je over na kan denken. Ik doe het niet, ik schrijf. Vrijer nu, directer ook. Zonder tegenwind geen sturing nodig. Maar altijd vanuit een goed en zuiver hart. Kwetsen is voor elders en anderen. We zullen in de toekomst zien waar deze vrouw mij bracht.

Hmz!

Bron afbeelding: pikselgirl
Verder lezen? Bijna iedere dag 10:01, hier.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verleiding

  1. Morgaine zegt:

    Vrijer schrijven.. dat klinkt goed. Dat opent.

  2. Duval zegt:

    Je hebt mij gelezen en gezien wat ik hier laat staan.
    Je zou het moeten herkennen. Zie je de vrijheid niet: vraag het mij en ik wijs het je aan.
    PS: Zucht… bijna maandag 😉

  3. Dunja zegt:

    Zo mystiek,net een raadselachtig sprookje..

Geef een reactie

