Passen!

Vandaag is het goede vrijdag. De vrijdag voor Pasen. Pasen op de eerste zondag die volgt na de eerste volle maan in de lente. De volle maan die getijdebewegingen versterkt omdat juist in die periode de zon en de maan op één lijn staan. 2 April was het volle maan. De dag waarop ik dit tekstje schreef.
Mijn gedachten zijn niet bij de maan. Over de maan kan je heel wat weblogitems schrijven. Subjectieve en objectieve waarnemingen. Het moet je passen. Juist over dat passen wil ik iets schrijven. Het één past je wel en het ander niet. Er zijn dingen die op een weblog kunnen komen die je niet passen. Sla ze over en lees alleen waar je van geniet.

Vandaag is het goede vrijdag. Ik vergeet misschien de hoofdletters maar dat komt door mijn verdriet. Nee, ik huil niet. De glimlach is ook niet verdwenen, maar deze week is anders. Je weet wat er komt. Op twee april weet je al dat het de zesde fout gaat. Onomkeerbaar fout. Dat is gruwelijk. Je kan zeggen: “onomkeerbaarheid past mij niet" of misschien zeg je zelfs "fouten passen mij niet”, maar eens ben je de klos…

Zondag is het Pasen. Mijn zoontje vroeg “wanneer is het nou” en ik telde de dagen. Slikte bij donderdag, zuchtte bij de vrijdag, keek met een kalme uitdrukking naar hem toen ik de zaterdag noemde. “Vertelde de juffrouw je niet van de steen die weggerold was?” Hij schudt “nee”, zijn zus zegt “ja”. Ik ben geroerd. Mijn vrouw kijkt op en ik vecht tegen tranen. Pasen!

De dood is het wreedste. Ik hou van het leven en de dood past mij niet. Maar opstaan uit de dood. Niet voor jezelf, niet voor mij, maar voor iedereen… Eigenlijk kan dat niet. Je wilt soms iemand terug. Gewoon om even te praten. Het eerste jaar na een vertrek is het gemis zo prachtig. Wil je bellen of even langs op de fiets. Alsof ze er nog zijn en dan glimlach je. Alles is immers goed omdat er Pasen is.

Pasen: opstanding uit de dood, sterven voor de zonden van alle mensen! Ik begrijp best dat Kerst een makkelijker uit te leggen feest is. Geboorte van een kindje, het licht, de sfeer en toch is Pasen een groter feest. Pasen betekend ook het einde van de offers. Geven om in de toekomst beter te zijn? Meer geven automatisch beter dan de ander: het hoeft niet meer.

Daarin zit voor mij persoonlijk een grote betekenis. Pasen vertelt je dat je fouten maakt. Tegelijk krijg je vergeving. Het kost je niets. Er wordt slechts één ding gevraagd: oprecht te geloven. Dat is niet niks… Er wordt niet gevraagd financiële offers te leveren. Er wordt niet gevraagd om leiders te volgen. Er wordt niet gevraagd je hoofd diep en nederig te buigen naar mensen die langer of meer…

Neen! Pasen vraagt je oprecht te geloven.

Omhoog kijken en zeggen dat je het niet alleen kan.

En dat allemaal omdat er één een wrede dood is gestorven. Iemand die riep: “ik kan het niet alleen!”. Zijn hoofd liet hangen en vragend zei: “mijn God… mijn God…”

Bron afbeelding: Schilder Willem Hofhuizen
Verder lezen? Google wat rond, er staat genoeg over dit onderwerp.

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

9 reacties op Passen!

  1. Morgaine zegt:

    De dood, een bekende. Hij nam twee jaar geleden mijn beste vriendin mee. Haar foto boven mijn pc, ze is niet weg.
    Ik ben geen Christin. Ondanks de nonnen op de kleuterschool ben ik overtuigd heidin, en is pasen voor mij een van de jaarfeesten, het feest van Ostara. Een nieuw begin, een wederopstanding van de zon. Mijn vriendin dacht er ook zo over. Ik brand een kaarsje voor haar, treur niet om haar dood, maar vier haar leven.
    Mooi stukje, Duval.

  2. k. van vulpen zegt:

    vier eens Pasen in Griekenland en ervaar hoe
    blij dat Grieken maakt. blijer dan wij hier met Kerst.

  3. Heer_Lot zegt:

    mooi stuk wat je heb geschreven Duval;)
    en wat Morgaine als reactie schreef is meer dan waar;)Reactie is geredigeerd

  4. annet zegt:

    Dood is een vorm van leven, dacht ik eens. In ieder geval in de vorm van voer voor wormen, mits licht begraven anders is het te diep voor wormpjes.
    Mooi overdacht geschreven Duval

  5. Zilver. zegt:

    De dood is zo naar, vooral voor wie bleef, altijd denken aan…. hoe zou het zijn geweest, de dood is naar, geef mij maar een geboortefeest.

  6. Duval zegt:

    Dank voor jullie reacties.
    @van Vulpen: Het is een feest, voor mij persoonlijk Pasen een groter feest dan Kerst, maar dat vraagt jaren.
    @Morgaine: Wat is waar… Wat is goed… Wat is de juiste weg en waarom die juiste weg de enige? Ieder betoog hier (vanuit welk standpunt dan ook) lijkt op het verkondigen van een evangelie (welk evangelie dan ook). Lijkt mij niet te plek, daarnaast totaal overbodig. Het zou ons tot inzichzelf gekeerde mopperkonten maken. Die zijn er al op volkskrantblog.
    @Heer Lot: Morgaine schreef: vier haar leven. Ik onderschrijf dat.
    @Annet: Dank voor je compliment. Ik weet niet hoe diep wormen komen. Trouwens ook niet hoe diep mensen…
    @Zilver: Het is net wat je persoonlijk het beste past.

  7. man met sombrero zegt:

    Erg mooi, Duval! En nu ga ik nieuwsgierig naar de maker van het schilderij

  8. Duval zegt:

    @man met sombrero: Bij het schilderij hoort ook een verhaal.
    Ik vond het schilderij gewoon mooi (punt).

  9. jimhasenaar zegt:

    Inderdaad, een bijzonder schilderij en ook een mooie beschrijving van je.

Geef een reactie

