1 april

Vandaag is het 1 april. De nationale grappendag die ook internationaal enige faam geniet. Al dagen oefenen we de kinderen in de beste grappen. Joelend zitten ze aan tafel, de hagelslag vliegt in het rond: “vlek op je mouw” of “je veter is los”. Met enige ijdelheid moet ik toch vermelden dat ik zelf een leuke heb bedacht. Ze zouden ’s ochtends vader kunnen wekken met het verhaal dat zijn haar oranje is, of rood, of blauw. De kleurvariatie maakt dat de grap herhaald gebruikt kan worden.

Het onderwerp van spot ben ik: “de man die zondags het vlees aansnijdt”. Ik zal mijn best doen om de grap de juiste uitwerking te geven. Er is namelijk niets zo leuk als meehelpen aan het succes van iets wat je zelf bedacht hebt. Die zin kan op meerdere dingen betrekking hebben, maar juist vanavond kijk ik het jeugdjournaal. Ik heb namelijk ook wel eens mijn verontwaardiging uitgesproken over de taalcontrole binnen MSN. Het was een grap, maar ik liep mopperend de kamer heen en weer.

Ik was echt bij de neus genomen! Als man geef je dat nooit toe. Mannen hebben alles door, spelen desnoods het spel even mee en nemen daarna weer de leiding. De grote lap, dobberend in de jus, het mes en gelijke plakken voor iedereen. Daarna de aardappelen en verse groente (voorverpakt is het verst) en prakken maar. Het toetje maakt de maaltijd af en het is prettig als er zwijgend wordt gegeten. Dat is vanavond, de zondagavond. Rust en orde in huis ter voorbereiding op de nieuwe werkweek. In stilte zal ik denken aan wat komen gaat: het jeugdjournaal.

Het spijt me. Wij zijn verloren, net als Alva. De man verloor zijn bril die waarschijnlijk diep in de soep dook. Dat had ik (als niet brildrager) met de jus, dus al die dingen zijn bij ons een stuk minder. Net als de stilte: je bent soms voor jezelf nauwelijks verstaanbaar. Vaak is dat prettig, een enkel keertje niet. Wat ik niet doe is afreizen naar Den Briel. U ziet mijn woonplaats (hoe waar of niet waar die ook is) en de afstand is te overbruggen. Ik verwacht een drukte die juist op zondag enorm is.

Folklore, of Vaderlandsegeschiedenis? Het zijn zomaar wat gedachten. In mijn herinnering komen grappen op die ook succes hadden en niet werden vermeld in de krant. Weken van voorbereiding, de grap al maanden eerder bedacht. Als er meer mensen in een grap trappen is het leuker. Mag het meer kosten. Je verhaal volhouden met een stalengezicht. Grote truuk natuurlijk het noemen van de dag en niet de datum. “Wanneer zegt u?” en dan moet je even nadenken, 1 april inslikken en zeggen “over twee weken”.

Angstvallig houd je alles geheim. Triomf op de dag! Verbaasde gezichten, teleurstelling en een enkeling boos. Boosheid snel verdwenen want 1 april grapjes zijn grapjes zonder schade. Dat is een leuk kenmerk al denkt Alva daar heel anders over. Gelukkig leven wij in een moderne tijd. Ik zou haast zeggen: de tijd van normen en waarden. Dat doe ik niet. Even geen politiek. We moeten allen door met ons drukke leven en succes op de korte afstand is een doel.

Iedere dag een sprint trekken als columnist is geen sinecure. Je voelt elke dag weer de hete adem van weblogschrijvers en -schrijfsters die je links en rechts inhalen. Uiteraard gesteund door een hechte vriendengroep, maar toch… Jij moet presteren en je bedenkt een item over 1 april. Het moet eruit! Liefst op 30 maart. Je kan het niet houden en scoopt. Jouw scoop is de uitleg van grappen die nog moeten komen.

Mensen die een complot hebben gesmeed en berichten rondgestrooid. Vanaf nu, iedere eerste zondag van de maand… et cetera, et cetera. Jij zag het en smulde. Je bent een wijs man, overziend, doortastend en je hebt een column. Een column op internet waar alles snel gaat en de angst te worden ingehaald een grote druk op je schrijversschouders legt. Wil je meer zijn dan is een bewijs van intelligentie nodig. Toen zag je één april en begreep je het. Googelde op dingen die nog moesten komen en verklapte wat ons te wachten staat.

Zoals ik mijn kinderen vertelde dat er geen vlek op je broek zit. De grap over losse veters het leukste is bij schoenen zonder veters. Dat mijn haar nooit blauw of rood kan zijn als ik wakker wordt (ze zijn nog geen veertien). Wij gaan op visite en ik vrees het ergste. Er werd niet gezegd: “kom je 1 april”. Het verzoek was of wij zondag konden komen. Daarom oefen ik hard met mijn kinderen. Zelfs als er een grap komt die mij even voor gek laat staan dan zullen wij overstemmen. Ieder moment van stilte gevuld met een joelend “1 april”.

Ik zal groots zijn en overziend. Natuurlijk had ik begrepen dat het 1 april is. Ik ben namelijk niet gek maar intelligent. En als? Als de uitnodiging resulteert in een gezellig samenzijn? Er geen papier met de tekst “DEFECT” op de lift is geplakt, geen emmer water op de deur of confettikanon erachter, als dan… Dan is één verzoek, drie keer herhaald, genoeg om de kinderen stil te krijgen. De 1 april grap zal over zijn. Uiteraard 2 en 3 april nog herhaald, zo hoort dat. In ieder geval zal ik er zijn. Het plan niet verstoren. Als er iets is dan rollen we over de grond met tranen van het lachen. En als er niets is, dan is er niets, maar zal ik zeker niets schrijven over wat er komen gaat. Zo intelligent ben ik dan ook wel weer…

Bron afbeelding: gemaakt door G.H. Duval
Verder lezen? de flauwte van een grappenverklapper

Over ghduval

Wat hier staat is echt, tenminste toch echt in het hoofd van Duval en kan dus niet gebeurt zijn. Uitschrijven van gedachten niet meer dan een vriendelijk gebaar zodat u mee kunt lezen, verwonderen, afwijzen of omarmen. Deze weblog is het aambeeld waarop wordt gesmeed. De mens in al zijn verschillende vormen het ijzer wat gesmeed wordt. De gedachten en vele kronkels van Duval zijn de hamer die ritmisch neervalt. Nu alleen de warmte nog. Dat bent u, webloglezer (v/m), het is aan u het vuur hoog op te stoken zodat het wonder van de smid te bewonderen valt.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-04. Bookmark de permalink .

Een reactie op 1 april

  1. Pleuntje zegt:

    Het leven met een korreltje zout nemen.
    en anders neemt er het leven jou wel op de korrel.
    Zout, zuur en/of sappig.
    Maar toch het liefst Zoet.

Geef een reactie

